Chevy Impala SS Forum banner

4L60E kleplichaam en pomp revisie

8.3K views 28 replies 5 participants last post by  sherlock9c1  
#1 · (Edited)
Beste ISSF-leden, ik heb eindelijk voldoende gereedschap, ervaring en vertrouwen om 4L60E-klephuis- en pomprenovatieservices op zeer beperkte basis aan te bieden.

Image

Je kunt waarschijnlijk aan mijn berichten op dit forum zien dat ik al ongeveer 20 jaar als hobby aan 4L60E's werk. Kort nadat ik in 2003 mijn eerste B-bodies kocht, had ik die zomer twee kapotte 4L60E's en ging ik in de leer bij een garage om te leren hoe ik ze kon reviseren. Dit was nota bene drie jaar voor YouTube; de enige dingen die beschikbaar waren voor de doe-het-zelver waren ATSG-handleidingen, de TransGo-catalogus en vriendelijke transmissiebouwers.

Een jaar later dacht ik dat ik alles wist en vrij snel een 4L60E kon reviseren, maar eerlijk gezegd was ik behoorlijk naĂŻef en was er veel onbekend in de branche. Dankzij aanzienlijke R&D door Sonnax, TransGo en anderen, zijn de belangrijkste oorzaken van 4L60E-fouten nu goed begrepen. Na sinds 2018 zes 4L60E's te hebben gebouwd en honderden te hebben geĂŻnvesteerd in de juiste test- en revisieapparatuur, ben ik er nu van overtuigd dat slijtage van het klephuis (waardoor onvoldoende leidingdruk ontstaat) de belangrijkste oorzaak is van 3-4 koppelingspakketfalen.

Image

Als bewijs hiervan heb ik in de zomer van 2023 het klephuis in mijn gouden stationwagen gereviseerd met 155.000 km op de standaard LT1 en niet-gereviseerde 4L60E, en ben ik er vervolgens mee gaan racen over 300 mijl (WOT 3000-5500 tpm continu) en hij rijdt nog steeds perfect. Ik heb er 9000 mijl mee gereden in het jaar dat ik hem heb, ik rijd er dagelijks mee en hij rijdt en schakelt gewoon perfect. Ik ben er mee naar Topeka, KS gereden voor de 2023 ISSCA nats, heb ELKE sessie de volle 20 minuten gereden en ben toen naar huis gereden. Die herfst hebben mijn zoon en ik er beide dagen op Barber Motorsports Park twee dagen achter elkaar de volledige sessies van 25 minuten mee gereden. Toen zijn we naar huis gereden.

Image

Het verwijderen en opnieuw installeren van het klephuis is niet voor beginners, maar als je mechanisch onderlegd bent, bereid bent om te leren en je handen vuil te maken, en je transmissierevisie wat langer uitstelt (of deze onderdelen laat reviseren terwijl je de rest reviseert), kan dit je ten goede komen. Eén ding dat ik ALTIJD doe, is de Torque Converter Clutch (TCC) regelklep vervangen door een oversized, met een huls afgewerkte Sonnax 77754-04k klep, die het slijtageprobleem van de lock-up klep in de '95-up 4L60E's permanent oplost. Het is de beste oplossing en stelt de PCM in staat om de inschakelsnelheid te blijven regelen, zodat je de lock-up zo soepel of zo stevig kunt maken als je wilt.
Image

#2 · (Edited)
Dit is geen bedrijf, en ik ben ook niet van plan dat het ooit een bedrijf wordt. Maar als je je eigen 4L60E aan het reviseren of upgraden bent, zul je snel merken dat het onmogelijk is om een redelijk geprijsde gereviseerde klepbehuizing te vinden die een daadwerkelijke lijst heeft van wat eraan is gedaan. En geen voor/na-lekkingsmetingen. Gefrustreerd kocht ik alle benodigde gereedschappen en leerde ik aan verschillende transmissies die ik voor mezelf en lokale jongens heb gedaan. Maar voor de doe-het-zelver die alleen zijn eigen transmissie doet, is dit niet haalbaar. Nu is er een manier.

Ik ben uitgerust om 93-2008 4L60E, 4L65E en 4L70E klepbehuizingen te reviseren van elk voertuig dat hiermee is uitgerust.

De prijs is $400 plus verzendkosten (en $100 voor de kern als je de jouwe later terugstuurt). Voeg $50 toe voor reparaties en aanpassingen aan de afstandsplaat.
  1. Koper betaalt 2-weg verzending van de klepbehuizing (kosten koper TBD, tegen pirateship.com tarieven)
  2. Inclusief alle gebruikelijke Sonnax-onderdelen (zie volgende bericht), en alles wat je nodig hebt om de klepbehuizing opnieuw te installeren (carterpakking, filter, klepbehuizingspakking, etc.).
  3. Extra onderdelen tegen extra kosten, indien nodig (zie volgende bericht)
  4. Ik ben graag bereid om aangepaste onderdelen te plaatsen, of als je al onderdelen hebt gekocht, om die van jou te gebruiken.
  5. Ik kan je afstandsplaat repareren en aanpassen voor een extra $50.
Als je de downtime wilt minimaliseren, heb ik een beperkt aantal '96-kernen op voorraad. Ik kan je een gereviseerde sturen en jij stuurt de jouwe terug. De kernkosten bedragen $100, volledig terugbetaalbaar binnen 30 dagen, ervan uitgaande dat er geen extra werk nodig is. Anders kan ik de jouwe binnen 36 uur omwisselen.

Ik ben gevestigd in Huntsville, Alabama, VS. Voor meer informatie, ga met de muis over mijn gebruikersnaam, klik op "gesprek starten" en stuur me een bericht.

#3 · (Edited)
Gedetailleerde lijst met standaardonderdelen:
  1. Sonnax 77754-04K TCC PWM-regelaarventielassemblage. - Lost permanent P1870-codes en TCC-getril op
  2. Sonnax 77964-08K O-ring-eindpluggen (twee nodig)
  3. Sonnax 77754-35K Misbruikventielen, veren en strakkere pluggen (twee nodig)
  4. Vier torlon (plastic) controlekogels voor belangrijke locaties (ik zal alle controlekogels opnieuw installeren met transjel voor u)
  5. Voor '94-95 kleplichamen, wijzig het handventiel om het ontwerpdefect met lage achteruit te verhelpen, waardoor achteruitrijdfalen wordt geëlimineerd.
  6. Oversized 4-3-sequentieventiel: Sonnax 77964-04K
Montageonderdelen inbegrepen:
  1. Nieuwe kleplichaampakkingen
  2. Nieuwe filterschermen in de scheidingsplaat
  3. Nieuw filter (standaard of vrachtwagendiepte (+$5))
  4. Nieuwe carterpakking.
Optionele onderdelen die worden afgetrokken van uw kernkosten:
  1. Accumulatorventiel: Sonnax 77777M-K $50 geĂŻnstalleerd (deze zijn zelden nodig)
  2. AFL-ventiel: 77754-09K $65 geĂŻnstalleerd (deze zijn zelden nodig)
Onderdelen die u moet kopen en installeren (of ik kan leveren - stuur me een PM voor details): (aanbevolen leveranciers: Summit Racing, Jegs of Rock Auto)
  1. TransGo drop-in drukregelaarventiel, onderdeelnummer 4L60E-PR (krijg NIET de OS-oversize; het vereist een ruimer en demontage van de pomp om te installeren)
  2. Sonnax 4L60E-LB1 boostventiel of Transgo .500" boostventiel.
  3. Sterk aanbevolen: Nieuw GM- of Borg Warner EPC-solenoïde (ontwerp vóór 2003).
Benodigde gereedschappen:
  1. Transmissiedrukmeter die tot 300 psi leest. Ik vind de OTC 5610 leuk (wordt geleverd met twee meters (0-100 en 0-300) en een snelkoppeling), maar de GearWrench 3343D werkt en kost de helft. Waarom heb je het nodig? Om voor en na verbeteringen te verifiëren en te controleren of uw EPC-solenoïde correct werkt.

#5 ·
@dloch Ik ben lokaal bezig met een verbinding met een machinefabriek, maar heb dat nog niet geregeld.

#7 · (Edited)
@dloch de achterkant is vrij eenvoudig voor elke werkplaats te doen als de statoras eruit is geperst. Het kritieke punt is de voorkant met de ingewanden - ze moeten de schuifdikte afstemmen met 0,010"-0,015" speling.

#9 · (Edited)
UPDATE 3 - De verkoper heeft stilzwijgend mijn geld terugbetaald en dat was het einde. Pas op.

#10 ·
Wauw, wat een verschil een drukregelklep maakt. Ik zal de hele dag op deze trommel slaan. Ik heb de transmissie op deze Impala pas 3000 mijl na een revisie verwijderd vanwege intermitterende zachte schakelingen en het zien oscilleren van de leidingdruk onder belasting. Ik heb de drukregelklep (in de pomp, boven de boostklep) vervangen door de Sonnax oversized klep (vereist een ruimer), voorwaartse en achterwaartse abuse boring plugs in de klepbody toegevoegd en opnieuw geĂŻnstalleerd.

De leidingdruk is nu rotsvast. Nul oscillatie. De schakelingen zijn consistent en herhaalbaar. Verbazingwekkend verschil.

Kortom, als je een doe-het-zelver bent, houd dan je 4L60E in leven door over te stappen op een TransGo- of Sonnax-boostklep en een TransGo drop-in drukregelklep. Dit kan allemaal in de oprit worden gedaan door gewoon de carterpan te verwijderen; geen demontage van de transmissie vereist.

Het kan me niet schelen of je je pomp en klepbody door mij laat reviseren, maar het MOET worden gedaan door iemand met vacuümtestapparatuur en de Sonnax-ruimers (die veel van hun kleppen vereisen). Het is het geheime ingrediënt van de levensduur van de 4L60E.

#11 ·
Onderdelenlijst en details bijgewerkt.

Ik beveel ook de OTC 5610 motor- en transmissieoliedrukmeter ten zeerste aan. Je hebt iets nodig dat 0-250 psi aangeeft. Ik ben erg tevreden met deze meterset.

#12 · (Edited)
Enkele kleplichamen die ik onlangs heb gedaan, waaronder een '95 voor forumlid @cappy p:

Hier is het voorste uiteinde van een '95 kleplichaam. Het heeft twee solenoĂŻden en beide zijn identiek. Deze eindplug waar ik naar wijs, wordt altijd paddestoelvormig en vecht tegen me op de weg naar buiten. De middelste twee worden vervangen door eindpluggen met O-ringen.
Image

De AFL-klep lekte behoorlijk; deze regelt de toevoerolie naar de solenoĂŻden en kan bij slijtage oscillaties in de leidingdruk veroorzaken. Het kleine blok staal links van de ruimer is een shim die Sonnax meelevert om de olieafgifte van de accumulator te verstevigen.
Image

Dit kleplichaam kreeg de volledige behandeling - nieuwe 3-4 relaisklepboring, TCC PWM regelaarboring en AFL meer. Allemaal vol met Sonnax oversized kleppen.
Image

TransGo reverse abuse boring plug, gemaakt van staal, zeer strak, met wat Loctite 609 om het verder af te dichten. OPMERKING - gebruik dit NIET op de forward abuse boring plug; het zal interfereren met de klep buitenaf, hoewel je de klep een beetje kunt slijpen om het te laten werken.
Image

#13 ·
Sonnax pinloze voorwaartse accumulatorzuiger gereinigd en opnieuw geĂŻnstalleerd.
Image

Fabrieksaccumulatorregelklep gereinigd en opnieuw geĂŻnstalleerd met de shim aan het einde van de veer (zie de rechterkant).
Image

Van links naar rechts:
  1. Sonnax 77754-04K TCC PWM-regelklep.
  2. Sonnax 77964-04K Oversized 4-3 Sequence Valve Kit.
  3. Fabrieksventiel met Sonnax o-ring afdichtdop.
Image

Sonnax 77754-35k reverse abuse valve met TransGo stalen abuse bore plug. Zie alle slijtage aan de fabrieksaluminium, en hoe breed het boorgat is? TransGo verkleint dat behoorlijk om de oscillatiebeweging te verminderen.
Image

#14 · (Edited)
Sonnax 77754-41 HD 2-3 schakelklep opnieuw geĂŻnstalleerd. De fabrieksklep staat rechts. Dit bedient de overloopkoppelingen terwijl de shifter in D staat, waardoor de ingang van de transmissie meer sterkte en ondersteuning krijgt. Het nadeel is dat je de 3-2 en 2-1 terugschakeling voelt omdat er geen overloop meer is.
Image

Nieuwe AFL-klep gaat erin. De ruimer hiervoor is $$$ en het is zeker een lastige installatie. Maar de lekkage is volledig geëlimineerd.
Image

Je zult deze waarschijnlijk nooit op internet zien staan, maar ik beloofde voor- en na-gegevens te plaatsen. Dit is moeilijk te interpreteren voor de beginner, dus samenvattend; @cappy p voor/na staat in de rechterkolom, Ed C staat links.

1. 203B reverse abuse boring plug ging van 13,5 naar 18,5" vacuĂĽm. Dit voedt de 3-4 clutchpack.
  2. 204B 3-4 schakelklep ging van 12,5 naar 20,5". Dit voedt de 3-4 clutchpack.
  3. 205B 3-4 relaisklep ging van 11,5 naar 21,5". Dit levert de lijndruk.
  4. 205C ging van 14" naar 19". Dit voedt de 2e versnelling.
  5. 205D ging van 7,5" naar 20,5". Dit voedt de 4e versnelling.
  6. 206A/206B is de beruchte TCC PWM-regelklep - 25" is perfect; deze zijn er in principe.
  7. 207A is de AFL-klep - ging van 12,5 naar 25". Alleen gelaten zou dit uiteindelijk een slechte lijndrukstijging en transmissiefalen hebben veroorzaakt.
  8. 208A accumulatorkleppen zitten altijd rond de 15-16", zelfs de vervangende Sonnax-kleppen.
  9. 211A daalde op mysterieuze wijze een beetje op beide kleplichamen, hoewel ik de TransGo tight abuse boring plugs met Loctite 609 gebruikte. Nou ja, ze zitten er goed in en ze zullen nooit lekken zoals de fabrieksversies.
Als er 'n/a' in de middelste kolom staat, betekent dit dat er geen aftermarketklep beschikbaar is voor die boring.
Image

#18 ·
Ed stuurde me wat foto's. Hij installeerde mijn gereviseerde kleplichaam samen met een nieuwe boostklep en een TransGo Drop-in Pressure Regulator klep. Daarna deed hij mee aan een wegrally. Wegrace, dragrace, autocross.

'96 Roadmaster stationwagen, volledig vastgeschroefd. 139.000 mijl op de originele 4L60E.
Image

93 tune van Solomon, shorty headers met Pypes X-pipe en uitlaat, geen katten of emissies, 52mm gasklep, K&N CAI, 3.73 versnellingen.
Image

Niet zo geweldig geëindigd op straatbanden tegen een zeer competitief veld van 20 auto's met racebanden, maar hé, hij is erbij!
Image

Ed koos voor de Sonnax Heavy Duty 2-3 schakelklep die de overrun-koppelingen in D ingeschakeld houdt voor meer ingangskoppelcapaciteit.
Image

#19 · (Edited)
Geen luiaard op de autocross.
Image

Geen problemen de hele tijd. Hij volgde mijn advies op en gebruikte de goedkoopste DexMerc3 die hij kon vinden. Spoel het gewoon uit de koelleiding nadat de competitie voorbij is en ga verder. Duurt 10 minuten met een helper om de motor te starten/stoppen terwijl je de melkkannen op de koelleiding bewerkt.
Image

Van Ed: "De transmissie voelde geweldig aan. We hadden een man met een 95 z28 die een vers gereviseerde 4l60e had die problemen begon te krijgen bij het verlaten van de dragstrip en uiteindelijk naar huis gesleept moest worden. Ik weet niet zeker wat het probleem is, maar ik had het over je kleplichaam gehad en hem veel verteld van wat je me had verteld."
Image

This post has been deleted
This post has been deleted
#23 ·
Misschien kom ik binnenkort bij je aankloppen voor een VB, injectoren en tuning software. Heb net een 96 RMS met 125k gekocht die helemaal origineel is. Ga wat upgrades doen en hem dan aan mijn vader geven voor zijn 69e verjaardag dit jaar.
125k is precies waar ik de meeste valvebodies behoorlijk versleten zie worden. Door dit werk te doen, garandeer je hem een probleemloze ervaring. We kunnen ook de shift feed holes in de spacer plate uitboren om iets snellere shifts te geven als je wilt. Stuur me een direct bericht wanneer je klaar bent om verder te gaan.

#24 ·
#25 ·
Heb net een '96 VB verzonden naar een oude vriend in het noordoosten van de VS, @95BRMW.

Uitgeruimd voor Sonnax 77754-04K TCC-regelaarventiel (permanente reparatie) en 77964-04K 4-3-sequentieventiel (dit is standaard geworden omdat elke ventielbody die ik heb getest hier een slechte vacuĂĽm heeft).
Image

Alle checkball-locaties gevuld met montage-goo, plus wat extra in de rechterbovenhoek om de checkball naast de 4e accumulator te houden. Vier plastic checkballs vooraf geĂŻnstalleerd op de plaatsen met veel slijtage.
Image

Fitzall VB-101 checkball-reparaties op de twee meest versleten locaties. Hoofdtoevoergaten uitgeboord tot 0,093" behalve voor de 1-2-schakeling die ik alleen uitboor tot 0,086" voor straattoepassingen. TransGo en Sonnax bevelen beide 0,093" aan, maar ik vind het te hard bij gedeeltelijke gasstand. AFL-toevoer uitgeboord tot 0,052". Ventielbody- en carterpakkingen ook inbegrepen (niet afgebeeld).
Image

Nieuw gemodificeerd EPC-solenoĂŻdefilter inbegrepen. Dit is het fijnste filter in de hele transmissie en heeft de neiging om verstopt te raken. De enige manier om erbij te komen is door de ventielbody te verwijderen. Dom. TransGo laat je de bovenkant boren zodat het werkt als een bypass-filter totdat het verstopt raakt, wat een behoorlijk slim plan B is. Kurk carterpakking ook inbegrepen.
Image

Truck carterfilter. Deze had een kapotte nippel aan de onderkant, maar het heeft geen invloed op de filtratie. Ik had er onlangs een met een scheur aan de bovenkant en hij slaagde niet voor een vacuĂĽmtest. Deze is geslaagd, dus hij is goed te gebruiken.
Image

#26 ·
Dit is waarom componententests zo belangrijk zijn. Ik was bezig met het monteren van een kernklephuis en heb alle gebruikelijke upgrades uitgevoerd. De boring van 205 (rood gemarkeerd) lag ver onder de waarde die het zou moeten hebben. Ik heb een paar dingen geprobeerd en ontdekte dat de binnenboordklep niet zat waar hij moest zitten. Bleek dat ik een veer gemist had. Ik heb de veer geĂŻnstalleerd en opnieuw getest, en de waarden waren allemaal in orde. Voor het geval iemand zich afvraagt, de 77964-14K ruimer is niet beschikbaar en onmogelijk te vinden (ik heb het geprobeerd), dus installeer ik de 77964-04K omdat de slijtage meestal in 205B, C en D zit. 202A en 202B zijn beide voor de klephuizen van '95 en eerder; @Sshockr 's klephuis was een '95 en dus had hij daar echte metingen; de '96-up zijn wijd open vanwege een andere 3-2 downshift klepindeling.

#27 ·
Update - Ik heb bericht #3 bijgewerkt om de onderdelen te markeren die u zelf kunt (en moet) installeren als u een schakelset installeert of de klepbody om welke reden dan ook verwijdert.

#28 · (Edited)