Chevy Impala SS Forum banner

Sherlock9c1 krijgt eindelijk een Impala

66K views 400 replies 39 participants last post by  95wagon  
#1 · (Edited)
Ik veronderstel dat het tijd is om mijn build te catalogiseren. Dit is de auto die ik altijd al wilde hebben, een donkerrode '96 Impala SS. Maar hoe ik hem kreeg, was ook best interessant.

Ik bezat mijn gouden 9C1 van 2004 tot 2014, en had ook een heleboel Roadmaster wagons. Rond 2012 kocht mijn vader een donkerrode '96 Impala. Hij hield altijd van een goede deal, en de verkoper was aardig, maar wat hij kreeg, had veel meer werk nodig dan hij had verwacht. Hij reed niet toen hij hem kreeg, en alles was versleten, met 167.000 mijl op de teller. Deze foto is nadat we veel aan de lak hebben gedaan. De wielen hebben chameleon paint; de lichtinval doet ze er misplaatst uitzien, maar normaal gesproken zijn ze DCM.
 
#288 · (Edited)
Troep in de pan vertelt je niets specifieks. Laten we dit ding op de Sonnax vacuümtest zetten om wat echte gegevens te krijgen.
Image


De resultaten zijn rood. 25" is een perfecte afdichting en 5" is een afschuwelijke lekkage. 15" is een algemene make/break drempel. Ik moet er even mee stoppen voor de nacht, maar er zijn ontzettend veel druktestermen die onder de 15" liggen. Sommige van deze testpunten hebben eindpluggen als onderdeel van die circuits en het toevoegen van een Sonnax 77964-08K O-ring eindplug kan een goedkope en snelle oplossing zijn.

Gelukkig zijn de testpunten van de Sonnax TCC-regelaarventiel 206A en 206B. 25" is een perfecte afdichting en die klep is verdomd dichtbij. Je kunt de drie andere kleplichamen zien die ik heb getest met de fabriek TCC-regelaar op zijn plaats; afschuwelijke lekkages.
Image


207A is de AFL-klep (hoewel niet zoals Sonnax aanbeveelt). Ik ga terug en test het opnieuw per Sonnax, maar 22,5" is echt goed; helaas betekent dat waarschijnlijk dat de drukregelaar in de pomp (boven de boostklep) versleten is. De transmissie moet eruit en de pomp moet worden verwijderd en gedemonteerd om te worden gerepareerd. Meer volgt als ik wat mentale tijd heb om hierin te steken.

Hier is een andere versie van de Sonnax 4L60E kleplichaamgids die ik gebruik, met de belangrijkste gebieden om te testen en welke onderdelen beschikbaar zijn om het te repareren:
4L60-E_VacTestGuide.pdf (d2q1ebiag300ih.cloudfront.net)
 
#289 ·
Ik ga vanmorgen naar buiten om onderdelen te halen voor de mobiele machinist om te repareren, en de garagedeur gaat niet open. Ik denk dat we de 10.000 cycli hebben verbruikt (duurde 25 jaar). Ik huur een bedrijf in om dit te repareren.
 
#290 ·
Mobiele machinist die de afgebroken bouten uit de achterplaten haalt. Buurman hoopt dat hij de carburateurbouten uit die frees kan halen.
Image


Hij last een nok op het uiteinde en werkt deze heel voorzichtig eruit.
Image
 
#292 ·
Goed nieuws: de garagedeurman kwam binnen 5 uur nadat ik belde. Slecht nieuws: de torsieveer zit pal voor de impala en de impala is niet te verplaatsen. Hij kan er dus geen ladder in zetten om hem op te winden. "Kun je een veer aan de andere kant plaatsen?" 'Ja, maar ik heb geen omgekeerde veren op de vrachtwagen. We hebben er een heleboel in de winkel!' Verdomme. Hij zal dus een andere dag terug moeten komen. BEWERKEN - blijkbaar is mijn hand die naar de veer wijst gevoelige inhoud. Het is aan jou of je op de foto wilt klikken.
Image
 
#299 ·
Blijkbaar is mijn hand die naar de veer wijst gevoelige inhoud. Het is aan jou of je op de foto wilt klikken.
Ik ben beledigd door je vieze vingernagels, LOL. Maar serieus, het verbaast me dat je geen 2 veren op je deur hebt, gezien de foto.
 
#295 ·
@95wagon goed idee; helaas staat hij op een lift en deze man is niet de meest voorzichtige die ik ooit ben tegengekomen.

@Z09B4U gewoon een ladder. Geloof het of niet, de prijs om de veer te repareren was bijna hetzelfde als dat ik de veer en opwindstangen online zou kopen. De markt voor garagedeurreparaties is erg competitief in deze stad.

Een deel van mij speelt met het idee om te wachten tot ik de Impala weer mobiel heb om de deur te laten optillen en repareren. Zodra ik de oude remleiding los en eruit heb, kan ik de as weer in elkaar zetten. Maar de klepbehuizing is eruit, dus het is momenteel een roller.
 
#296 ·
Of je het nu gelooft of niet, de prijs om de veer te repareren was bijna hetzelfde als dat ik de veer en opwindstangen online zou kopen.
Geluk.
Voor de 50+ jaar oude deur van mijn ouders hadden de professionals kilometervergoedingen, minimale tijdskosten en waren ze er zeker van dat ze de deur moesten vervangen.
De lokale bedrijven hadden geen veren op voorraad die licht genoeg waren voor een enkele aluminium deur en de verzending ervan zou duur zijn. De oude ijzerhandel had nog een paar die dichtbij waren, dus ik gebruikte ze en voegde gewicht toe aan de deur.

Ik zou ook liever hebben dat een bedrijf het type veer opwindt dat jij hebt.
 
#302 ·
Nou, de garagedeur is gerepareerd. Ik heb van tevoren geen telefoontje van het kantoor gehad. Man #1 zei dat ze me zouden bellen als ze een nieuwe datum/tijd hadden. Precies toen ik een middagwerkvergadering binnenstapte, ging mijn telefoon. Mijn vrouw zegt: "Man #2 is hier om de veren te vervangen (ik vroeg of beide deuren gedaan konden worden). Hij is dunner dan Man #1 was (dit was goed, want er was maar 6" tussen de Impala en de deur, omdat de QuickJack naar voren bewoog toen hij omhoog ging). Oh, en het is $75 meer dan Man #1 citeerde." Dus ik praat met Man #2 en zeg hem dat hij moet beginnen, Man #1 citeerde $X, we zullen het na mijn vergadering uitzoeken.
Ik kom uit mijn vergadering en vind meerdere gemiste oproepen en voicemailberichten van het bedrijf met de mededeling: "Goedemiddag, onze man kan niet vertrekken voordat hij betaald is. Bel ons zo snel als u kunt." Ik denk hier: 'niet mijn probleem, je hebt me niet eens verteld dat hij vandaag zou komen.' Ik bel ze. "Meneer, het kost $Y." Man #1 citeerde me $X. "OK, laat me met de manager praten." Op dit punt, als ze gewoon hadden gezegd "meneer, het spijt ons zo, Man #1 heeft u alleen onderdelen voor de tweede deur geciteerd, niet de arbeid", zou ik het daarmee eens zijn geweest, gebaseerd op de veer prijzen die ik online zag. Maar dat deden ze niet; alleen een "OK meneer, we zullen die prijs eerbiedigen." Nou, daar heb je het. Communicatie, mensen. Het is belangrijk.
Hoe dan ook, ik ben begonnen met het graven in het klephuis op circuit 205D. Het blijkt dat er maar één eindplug in dat compartiment zit, en de 3-4 relaisklep (in boring 205) slaat tegen die plug. Ik trok de borgclip en de plug wilde er niet eens uitspringen; hij is waarschijnlijk tegen de borgclip aangegroeid. Maar de boring van de plug die tegen de relaisklep zit, was ernstig versleten. Mijn Sonnax O-ring eindpluggen verstoppen zich, dus ik zal moeten wachten tot de nieuwe set hier volgende week is voordat ik er een verwissel en opnieuw test. Ik moet opmerken dat ik niet verwacht dat deze specifieke het probleem met de lijndruk zal oplossen; het was gewoon een heel laag getal, dus ik wil zien of een Sonnax eindplug het zal verbeteren.
 
#303 ·
Hier is de eindstekker net nadat ik de clip eruit trok. Mijn vinger was overbodig; hij kwam er niet uit.
Image
Zie je het ruwe deel van de stekker? Daar is hij een paar keer tegen de boring geslagen. Daar zitten zeker veel lekken.
 
#304 ·
Update - @Navy Lifer heeft me geholpen met vervangende hardware voor de achterste schijfremmen, met name de rubberen parkeerremhoezen, één beugel en nieuwe bouten (die met hittebestendige never-seize worden geplaatst). Onderdelen komen vanavond binnen, de verf is goed uitgehard op de achteras, dus we zouden daarmee verder moeten kunnen.

Ik moet nog steeds de middelste achterremleiding losmaken van de leiding van de carrosserie. Het plan is om de truc van @95wagon te gebruiken: de borgclip eruit trekken, de verbinding naar achteren schuiven, de slang volledig afsnijden en de fitting voorzichtig overtuigen om uit elkaar te gaan, eventueel met wat warmte.
 
#305 ·
Onderdelen zijn aangekomen van @Navy Lifer. Genoeg laarzen en bouten om te doen wat ik nodig heb, en voor de prijs was het de moeite waard om de Centric 118.66003 parkeerrem hardware kit van hem te kopen.
Image
Ik ga hier snel mee aan de slag.
 
#306 ·
Mooi weer vandaag, dus dan kan ik net zo goed de achterkanten van de assen schilderen nu ze er toch uit zijn. GM heeft ze nooit gecoat, dus ze roesten als je ze zo laat zitten.

De staalborstel van opa maakt er snel werk van.
Image


Halverwege.
Image


Ontvet, afgeplakt en klaar om te schilderen. Ik heb ook de assen van de stationwagen gedaan.
Image


Primer aangebracht.
Image


Afgelakt en aan het uitharden. Geen vies roest meer hier.
Image

Het is erg belangrijk om geen verf op het asvlak te krijgen waar de remschijf komt. Dat oppervlak moet volledig schoon en vlak zijn om slingering op de remschijven te voorkomen, wat uiteindelijk trillingen veroorzaakt.
 
#307 ·
De as had bijna een jaar stilgestaan met de assen die aan de afdichtingen hingen. Omdat ze origineel waren, heb ik ze vervangen door Timken 8660S afdichtingen om lekkage te voorkomen. Stap 1 is om mijn afdichtingstrekker te gebruiken om de oude eruit te trekken.
Image


De rollen controleren; gebruikelijke slijtage, geen scheuren of putjes.
Image


Nieuwe afdichting met de hand in de opening gedrukt.

Image


Gelijk met een voorhamer op een 2x4 blok geslagen. Normaal bedek ik het blok met een plastic zak zodat er geen splinters in de as komen, maar hier laat ik het bloot zien voor de duidelijkheid.
Image


Zorg ervoor dat het gelijk is als je klaar bent. Als de assen groeven hebben van de originele afdichtingen, laat ze dan iets uitsteken om ze een nieuw oppervlak te geven om op te rijden.
 
#308 ·
Bestuurderskant getoond voor het nageslacht. Rollers zien er bruikbaar uit.
Image
Maak het schoon en verzend het.
Image
 
#309 ·
Er zat veel posi-stof in de asbuizen. Passagierskant:
Image


De bestuurderskant was schoner maar nog steeds vuil.
Image


Veel troep aan de passagierskant waar de asbuis in geperst was. Hopelijk was dit geen kit?
Image


Ik zag ook bramen aan beide kanten van de kapoppervlakken. Ik vijlde en schuurde de bramen weg.
Image
 
#310 ·
Dit was echt moeilijk te fotograferen, maar dit was net voor de laatste doorgang met een in remmenreiniger gedrenkte poetslap door de pijp gehaald met een lange koevoet. Buizen zijn nu schoon.
Image
De oppervlakken van de eindkappen zijn nu ontbraamd.
Image
 
#311 ·
Tijd om het ringtandwiel te vervangen. 3/4” dop, linkse draad.
Image


Specificaties voor het koppel van de achteras.
Image


Het ringtandwiel zit strak. Er is wat zachtjes tikken nodig om het te verwijderen.
Image


Goede gebruikte fabrieks-posi schoongemaakt en klaar. Ik ontbraam altijd de buitenrand voor de installatie, vooral als je een nieuw differentieel installeert.
Image
 
#312 ·
De bestuurderskant was 0,025” dikker. Ik zal de speling controleren om er zeker van te zijn dat er niets geks is gebeurd.
 
#313 ·
Differentieel stevig op zijn plaats met de busafschuiningen naar buiten gericht. Het wiebelde heel lichtjes, dus het zou goed moeten zijn. We zullen het toch controleren.
Image


De achterste doppen hadden veel bramen. Ik heb ze voorzichtig met een vijl bewerkt, maar niet zozeer dat de totale hoogte van de dop werd verlaagd.
Image


We hebben de doppen in willekeurige volgorde vastgedraaid met 55 ftlbs.
Image


We hebben de speling gecontroleerd met een wijzerplaatindicator die in het midden van de tand en 90 graden ten opzichte van de draairichting aanraakte. Door het heen en weer te bewegen, zagen we dat we 0,005" hadden, wat de minimale specificatie is (max. is 0,009"). Ik ben in het verleden in de problemen gekomen toen ik het iets probeerde te verplaatsen, dus dit is goed genoeg. Stuur het op.
 
#314 ·
Tijd om de noodremmen te monteren. Ik heb nieuwe hardware gekregen van @Navy Lifer: Centric 118.6003 Parkeerremkit. Het paarse vet is CeramLub dat hij heeft verkregen en waarschijnlijk in de periode 2005-2010 aan een aantal forumleden heeft verkocht? Ik heb er nog steeds een heleboel van. Een klein laagje is alles wat je nodig hebt.
Image


De kit bevat ook nieuwe veerklemmen, dus ik heb ze erop geduwd. Ze zijn zij-specifiek, dus zorg ervoor dat je foto's maakt voordat je ze verwijdert.
Image


Hier heb ik de parkeerremhendel geïnstalleerd en ben ik op het punt om de achterkap en de kleine duwstang te installeren. Ze worden droog getoond, maar ik heb een beetje vet op elk uiteinde aangebracht voordat ik ze monteerde.
Image


@Navy Lifer kon me een aantal nieuwe 5/16" zelftappers verkopen om de kapotte te vervangen. Als je inzoomt, kun je de blauwe loctite erop zien. Ik heb dit ook gedaan voor corrosiebescherming; anders krijg je met de verschillende metalen gegarandeerd galvanische corrosie in de loop van de tijd.
Image