Met alle oliekanaaltjes voorbereid en schoongemaakt, gingen we door de kleptrein. We verwijderden en onderzochten elke lifter op tekenen van slijtage op de rollen, naaldlagers en het olieplunjermechanisme. Alle lifters waren schoon en in goede staat. Vervolgens controleerden we alle tuimelaars op abnormale slijtage en vonden niets. Elke stoterstang was recht, schoon en de uiteinden in goede staat. Dus monteerden we alles en stelden de liftervoorspanning in op fabrieksspecificaties.
View attachment 197554
Waar er werk was dat met mijn zonen kon worden gedeeld, deed ik dat. Hier is een van hen die leert hoe je de liftervoorspanning kunt bepalen (via de methode met de draaiende stoterstang).
View attachment 197557
Voor het geval je je afvraagt, de tuimelaars hebben een voorgevormde ring (niet zichtbaar) die tussen de tuimelaarmoer en de tuimelaar past. De uiteinden zijn gekrompen om te voorkomen dat de moeren losraken.
Hier is mijn oliedrukmeter en het oliepomp-priminggereedschap. Let op de glanzende karteling op het gereedschap - iemand heeft de boor al eens op dat gereedschap laten draaien en waarschijnlijk een hoop spanen in een nieuwe motor gestuurd. Neem het gereedschap en slijp er drie vlakken op zodat de boorkop kan grijpen; waardoor het probleem met vuil wordt geëlimineerd. De oliedrukaftakking bevindt zich aan de achterkant van het blok.
View attachment 197558
Hier is de boor die ik gebruikte; een versleten Ryobi. Hij haalde waarschijnlijk 900 tpm, wat overeenkomt met 1800 krukas tpm, aangezien de oliepomp door de nokkenas wordt aangedreven. Ik ga ervan uit dat de aandrijftandwielen van de oliepomp een verhouding van 1:1 hebben; weet iemand het zeker?
View attachment 197559
Om de motor te vullen, sloot ik de oliekoelleidingen en de radiator aan, vulde de motor met olie en begon toen te pompen. Je kunt het zeker merken als de oliepomp zich oplaadt. De oliedruk zou meteen oplopen tot ongeveer 40 psi en dan ontspannen tot 35, waarschijnlijk opent het oliepomp-drukafvoerventiel. Denk eraan dat druk een indirecte maat is voor het overschot tussen aanvoer en verliezen. Voor een koude motor die draait op 1800 tpm is het prima. GM min. specificatie op deze motoren is 6 psi bij 1000 tpm warm, 18 psi bij 2000 tpm en 24 psi bij 4000 tpm. Aangezien de oliepomp-ontlasting waarschijnlijk kort boven de testsnelheid de maximale flow zal bereiken, zal de oliedruk weer beginnen te stijgen naarmate de motorsnelheid toeneemt, waardoor er voldoende olie wordt gegarandeerd.
Ik zorgde ervoor dat er olie uit elke stoterstang stroomde, en toen waren we klaar om te gaan. Maar er is nog veel meer te doen!
View attachment 197560