Nog een accessoire voordat we in de transmissies duiken... De stuurbekrachtigingspomp maakte geen geluid, maar toen 1slow96 me liet zien hoe gemakkelijk het was om de bestaande unit te reviseren, bestelde ik een revisieset en dook erin. Dit probleem is een beetje persoonlijk voor mij, want een piepende stuurbekrachtigingspomp was een van de redenen waarom ik mijn 9C1 in 2014 verkocht. Ik had gewoon geen zin om het gedoe van het verwijderen van de poelie en al die rompslomp te doorstaan. Ik had zelfs een gereviseerde in een doos in de kofferbak toen ik hem verkocht. Op dat moment was ik emotioneel klaar met de auto.
Hij zwoer dat hij gereviseerd kon worden zonder de poelie te verwijderen. Nou, laten we het proberen.
Eerste stap, verwijder de borgring van de achterkant. Er zit een boorgat aan de zijkant tegenover de drukaansluiting waarmee je de borgring eruit kunt duwen.
Achterkant gaat eraf, verwijder de veer en de eerste plaat. Let op de oriëntatie van de pin om 11 uur en 4 uur. De twee hogedrukuitgangen zitten bovenaan de afbeelding. Als ik deze pomp ooit weer uit elkaar haal, neem ik mijn dremel en maak ik de linker- en rechterranden glad om te zien of dat het sissende geluid een beetje vermindert. Niet naar beneden of omhoog, alleen opzij.
Verwijder de veer en de plaat, en daar zijn de ingewanden. Lijkt veel op een transmissiepomp van binnen. De foto's laten die achterplaat er veel slechter uitzien dan hij is. En zelfs als je hem niet leuk vond, zou je een machinefabriek de voorkant een paar duizendsten kunnen laten afslijpen.
Nauwelijks zichtbaar aan het uiteinde van de rotor zit een kleine borgring. Deze moet worden verwijderd om de rest van de pomp uit elkaar te halen. Het was lastig; een man op YouTube was er een half uur mee bezig. Het duurde niet zo lang bij mij, maar ik moest een combinatie van plectrums en kleine schroevendraaiers gebruiken om hem eruit te krijgen. Mijn normale borgringtangen waren er te groot voor.
De R geeft aan welke kant naar achteren wijst. Tenminste, zo interpreteerde ik het.
Rotor en voorkant waren in uitstekende staat, net als alle schoepen.
Er moet gezegd worden dat ik de schoepen lange tijd heb onderzocht om te zien of het ene uiteinde anders gevormd was dan het andere; Dit is heel duidelijk bij transmissiepumpschoepen, maar bij deze kon ik geen verschil zien, dus ik heb ze gewoon schoongemaakt en opnieuw geĂŻnstalleerd. De pomp draait heel stil.
Dit waren de enige twee interne o-ringen die vervangen konden worden. En ja, de bestaande waren erg flexibel en er was geen verf van afgesleten. Nou ja, nu ik er toch mee bezig ben, laten we de onderhoudsklok resetten. Als je super OCD bent, zouden die drie poorten naast de oranje o-ringen hun randen kunnen laten afronden om de flow te helpen en het geluid te verminderen.
Verwijder de as en vervang de voorste keerring. De oude keerring kwam er meteen uit met een keerringtrekker. De bus was in uitstekende staat, dus ik heb hem laten zitten.
Ik gebruik een blok hout verpakt in een plastic zak om nieuwe keerringen in te slaan (de zak vangt stof of splinters op).
De rest van de o-ringen gaan in de drukregelklep. Gebruik een slagsleutel om hem los te blazen en hij komt er meteen uit.
De montage is omgekeerd. Het hele proces duurde net zo lang als het verwijderen van de oude poelie en het losdraaien van de pomp van de beugel, en nu WEET ik dat de ingewanden van de pomp goed zijn. Ik zal nooit meer een stuurbekrachtigingspomp vervangen; vanaf nu alleen nog maar revisies.