Chevy Impala SS Forum banner

Sherlock9c1 krijgt eindelijk een Impala

66K views 400 replies 39 participants last post by  95wagon  
#1 · (Edited)
Ik veronderstel dat het tijd is om mijn build te catalogiseren. Dit is de auto die ik altijd al wilde hebben, een donkerrode '96 Impala SS. Maar hoe ik hem kreeg, was ook best interessant.

Ik bezat mijn gouden 9C1 van 2004 tot 2014, en had ook een heleboel Roadmaster wagons. Rond 2012 kocht mijn vader een donkerrode '96 Impala. Hij hield altijd van een goede deal, en de verkoper was aardig, maar wat hij kreeg, had veel meer werk nodig dan hij had verwacht. Hij reed niet toen hij hem kreeg, en alles was versleten, met 167.000 mijl op de teller. Deze foto is nadat we veel aan de lak hebben gedaan. De wielen hebben chameleon paint; de lichtinval doet ze er misplaatst uitzien, maar normaal gesproken zijn ze DCM.
 
#63 ·
Tijd om de optispark klaar te maken. Gelukkig kon ik een van de laatste originele Delco optisparks bemachtigen. Tijd om de rotor vast te zetten met Loctite.
197582


Dochter was geweldig met deze kleine bouten!

197583


Tijd om af te dichten met flex seal. Ik raad dit NIET aan; ofwel heb ik het verkeerd aangebracht, ofwel is het rommel, want het heeft drie maanden gelegen en de coating scheurde bij de opti-verbinding. Ik moest het allemaal opnieuw doen met RTV voordat ik het installeerde.
197584


197585


197586


197587


197588


197589
 
#65 · (Edited)
Originele bedrading aan de passagierszijde met die beugel die draadwisselingen in de auto zo moeilijk maakt.
197595

Passagierszijde voltooid. Scherpziende waarnemers zullen opmerken dat de motorsteun aan de passagierszijde ondersteboven staat en dat de uitlaatspruitstukbout nr. 3 in plaats daarvan een tapeind moet zijn, om de lange dynamo-beugel te ondersteunen.
197596

197597

Bestuurderszijde:
197598

Merk op dat de bedrading aan de bestuurderszijde normaal gesproken zou worden ondersteund door een beugel op de beugel van de AIR-pomp. Ik heb de beugel, de roestvrijstalen crossover-pijp en alle connectoren zorgvuldig verwijderd en bewaard, voor het geval de auto ooit in een staat terechtkomt waarin alle emissieapparatuur moet worden geĂŻnstalleerd.
197599

197600

Close-up van de achterste bougie aan de bestuurderszijde, die volgens de fabriek achter het hitteschild van de fabriek is geleid (zilver geschilderd voor maximale hittereflectie).
197601
 
#66 · (Edited)
Voorbereiding uitlaatspruitstuk. Vlak bewerkt, alle dwarsbalken gesneden en ontbraamd, en klaar voor gebruik. Merk op dat de buitenste boutgaten al groter zijn dan de boutgaten van de middelste poort vanaf de fabriek; dit voorkomt het afschuiven van de bouten door thermische uitzetting als gevolg van de inlaatspruitstukken. Dat gezegd hebbende, als je de thermische uitzettingssnelheden van staal versus gietijzer vergelijkt, liggen ze vrij dicht bij elkaar. Aluminium zet ongeveer twee keer zoveel uit, daarom is de aluminium LT1-pakking ongeveer twee keer zo dik. Als uw auto niet in zo'n breed temperatuurbereik hoeft te werken als de OEM-vereisten aangeven, kunt u volstaan met een dunnere koppakking op aluminium koppen en geen lekkageproblemen of gebroken bouten krijgen.

197602


Alle schroefdraad is nagejaagd.

197603


EGR-bout - 5/16-18. Nieuwe Dorman 03133 katalysatorbouten.

197604


Alle schroefdraad in het blok is nagejaagd.

197605


Ik heb gloednieuwe bouten met flenskop van klasse 5 gebruikt, 1,5" lang op alle locaties en gewoon ringen opgestapeld. Dit biedt meer boutlengte voor uitzetting, wat een langere, gemakkelijkere levensduur oplevert. Ik heb ze ook alleen aangedraaid tot 20 ftlbs in plaats van de fabrieksspecificatie van 30, om nog meer ruimte voor uitzetting te laten. De LT1-uitlaatspruitstukken zijn al af fabriek geboord voor grotere openingen op de buitenste openingen, dus dat hoeft niet te worden toegevoegd.

Een ding dat ik deed toen ik de rest van de uitlaat aansloot nadat de motor was geĂŻnstalleerd, was alle spruitstukbouten losdraaien en de spruitstukken/kats iets laten draaien om beter uit te lijnen met de rest van de uitlaat en de buigspanning te verwijderen. Ik heb ze toen opnieuw vastgedraaid tot 20 ftlbs.
 
#72 · (Edited)
Ik wist eerlijk gezegd niet dat de harmonische balancer een slijtageonderdeel was. Wat is de oplossing?
Een nieuwe demper. Standaard exemplaren zijn relatief goedkoop. De standaard demper is goed op één frequentie en is ontworpen voor de standaard LT1 roterende assemblage. Als je daarvan afwijkt, zijn ATI-dempers reviseerbaar en kunnen ze specifiek worden afgesteld op je roterende assemblage; ik weet echter niet hoe breed de dempingsfrequentie bij hen is. Als je ATI belt, hebben ze waarschijnlijk genoeg testgegevens over de verschillende metaalsoorten en slagen van Chevrolet-krukassen om er een te bouwen die optimaal is voor je krukas. Viskeuze dempers zijn multi-frequentie, hoewel de Fluidampr LT1 740101 demper is ontworpen om in F-bodies te passen, niet in B-bodies, en het passend maken in een B-body is niet triviaal (zoals je zult zien als je in dit forum naar threads zoekt; velen hebben het opgegeven).

Je kunt hier meer tech bekijken:

Zijn FRAM-filters niet verondersteld over-gecommercialiseerde rommel te zijn?
Het internetartikel dat dat allemaal begon, is vrij oud; het antwoord op die vraag is ingewikkeld en niet de moeite waard om in deze thread te bespreken.
Ongelooflijk spijt van de gezichtsvervorming van je dochter.
Er is een alarmerend gebrek aan privacy in onze huidige tijd; mijn vrouw en ik hebben besloten dat een van de beste cadeaus die we onze kinderen kunnen geven, zo min mogelijk openbare gegevens van hun jeugd is, en dat in hun controle te laten zodra ze oud genoeg zijn om de implicaties te begrijpen. We zijn ook pleegouders en proberen al een aantal jaren een kleine jongen te adopteren, dus we zijn gewend om geen foto's van onze kinderen te laten zien.

Trouwens, als je de kredietrapporten van je kind nog niet hebt bevroren, doe dat dan zo snel mogelijk. Je kind kan slachtoffer worden van identiteitsdiefstal en je zou het pas jaren later weten.
 
#69 ·
Ik had nog nooit een dynamo gereviseerd, en nu was mijn kans. En aangezien ik er drie had, was het mijn tijd waard. Als het er maar één was, had ik hem door een lokale winkel in de stad laten reviseren. Gelukkig zijn er nu veel CS144 revisievideo's op YouTube; naar verluidt is de CS130 niet reviseerbaar, maar ik weet niet zeker hoe waar dat is. Kortom, een dynamo bevat:
  1. Rotor (as en roterende wikkelingen)
  2. stator (vaste wikkelingen)
  3. kassehelften
  4. diode / gelijkrichter en koellichaamconstructie
  5. spanningsregelaar
  6. condensator.
  7. Schroeven en isolatoren.
  8. Lagers (voor en achter)
  9. borstels.
Monteer dit alles in de juiste volgorde en je hebt lading.

Demontage:
197616


Alle drie de dynamo's uitgestald. Je hebt E-torx bits nodig om de binnenkant aan de achterkant van de dynamo te demonteren.
197617


Tijd om de behuizingen te schilderen. Persoonlijk haat ik het dat de grote zilveren dynamo zo hoog op de LT1's zit. Ik wil niet dat mensen "mooie dynamo" zeggen als ik de motorkap open doe. Dus ik heb hem zwart geschilderd. Hier is mijn favoriete verf voor alles onder de motorkap:
197618


blanke lak:
197619


197620


Binnenkant van de achterkant van de dynamo vóór demontage. Let goed op de volgorde waarin onderdelen op elkaar worden gestapeld op de schroeven en welke isolatoren waar komen.
197621


Als ik hier iets van heb geleerd, is het dat je GEEN goedkope lagers moet gebruiken. De ene dynamo met de luidste lagers had no-name lagers, dus hij was niet alleen lawaaierig, hij had ook de minste kilometers van allemaal! Je kunt het ook zien omdat het voorlager tijdens de originele montage met aluminium is omrand; gereviseerde dynamo's hebben geen lip, maar een metalen clip die het lager vasthoudt (het is ongeveer net zo nuttig als LT1 brandstofinjectorclips). Andere opmerkingen: gebruik de dunne moer NIET om de neus van de dynamo te beschermen als je op de rotor moet hameren om het lager eraf te krijgen. Je verpest de schroefdraad en moet een andere kopen, en het is een heel vreemde draadmaat. Eerlijk gezegd had ik er gewoon nieuwe lagers in kunnen zetten en ze weer in elkaar kunnen zetten. De diodes en condensator testten allemaal goed en de borstels slijten heel langzaam.
 
#70 ·
Na het bakken van de verf en het vervolgens nog een paar weken laten uitharden, hebben we het vervolgens gemonteerd. Nogmaals, YouTube-video's to the rescue.
197622

Nieuwe borstels zijn .886" lang, als je het interesseert. Wees voorzichtig met de koperdraden die ervan afkomen; ze verdragen geen ruwe behandeling.
197623
 
#71 · (Edited)
Ik heb ook geen foto's gemaakt van de eindmontage van de poelie en de ringen. Wees voorzichtig met welke ring waar komt; twee van de drie zijn qua dikte erg dicht bij elkaar, maar ze zijn uniek van formaat en passen maar op één plek, dus je kunt het uitzoeken. Zoals u kunt zien, ben ik vergeten de poelies te schilderen; het staat op de takenlijst.
 
#73 ·
#74 ·
Ik sluit me aan bij wat Lance zei - de $30 zeker waard en het is een strategische investering op verschillende niveaus. Ik kwam aan bij de Nationals 2020 in mijn minivan omdat geen van mijn auto's operationeel was en werd TOCH als familie behandeld. Ze lieten me zelfs met de bus racen! Dit was nadat ik sinds 2011 geen Nationals meer had bezocht.

Oké jongens, zodra ik een pauze heb, tijd voor transmissies!
 
#75 ·
Sorry dat ik je gemist heb bij het bowlen. Kon vorig jaar gewoon niet gaan.

Bedankt voor je steun. We hopen dat er meer eigenaren zich aansluiten en de zaak steunen!
 
#76 ·
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te schrijven, ik heb er echt van genoten. Ik heb mijn aangepaste Caprices en stationwagen weggedaan, maar kon een 96 RMW bemachtigen die veel sentimentele waarde heeft, 75.000 mijl heeft gereden en geweldig loopt. Ik heb ook mijn lidmaatschap opgestuurd.
 
  • Like
Reactions: Lance
#78 · (Edited)
Dus... dit was een "te vroeg oud, te laat slim" moment. Ik ben niet bang om mijn fouten toe te geven. Zoals een van mijn mentoren me leerde: "Je wint of je leert, je verliest nooit." Dit was een leermoment dat ik graag met je wil delen, zodat je kunt profiteren van mijn ervaring.

Pas nadat ik alle onderdelen had ontvangen, ontdekte ik de lawaaierige, niet-benoemde lagers in degene die al gereviseerd was; ik kocht de mijne van Ebay. Ik kan alleen maar aannemen dat als de lagers niet zijn gelabeld, ze goedkoop zijn. Helaas waren de mijne niet gelabeld; de andere twee dynamo's hadden originele lagers en waren niet eens zo luidruchtig. We zullen zien hoe lang ze meegaan.

Graag gedaan voor het ouderschapsadvies. Onthoud in ieder geval dat we zijn bedraad voor relaties. Met onze schepper en met elkaar.
  • Betrek je kinderen bij elke activiteit die je kunt. Er wordt meer opgevangen dan geleerd. Vooral als ze jong zijn. De leeftijd van 0-2 jaar is een kritieke hechtingsperiode. De leeftijd van 1-6 jaar is de periode waarin de meeste basisgewoonten worden gecementeerd. Mijn 14-jarige wil op dit moment niets met me te maken hebben; ik zit in de "domme papa"-fase. Maar af en toe maken we contact en ik koester die momenten.
  • Stel je partner boven je kinderen. Mijn kinderen zullen het huis uit zijn als ze 18 worden. Mijn vrouw, die houd ik voor altijd.
  • Denk bij kinderen achteruit. Als ze weg zijn als ze 18 zijn, hoeveel jaar heb je dan nog over? Wat moeten ze nog leren voordat ze succesvolle volwassenen kunnen zijn?
 
#79 ·
Als er niets anders is, onthoud dan dat we bedraad zijn voor relaties. Met onze schepper en met elkaar.
Je moet iets weten wat de rest van ons niet weet. :p

In alle ernst, dit is mijn vakgebied. Dus ik zit je gewoon te plagen.

Ik worstel om met een solide logica te komen om mijn eigen opvattingen uit te leggen, laat staan de opvattingen van anderen. Ik ben er niet zeker van dat iets objectief is. o_O
 
#83 · (Edited)
Nog een accessoire voordat we in de transmissies duiken... De stuurbekrachtigingspomp maakte geen geluid, maar toen 1slow96 me liet zien hoe gemakkelijk het was om de bestaande unit te reviseren, bestelde ik een revisieset en dook erin. Dit probleem is een beetje persoonlijk voor mij, want een piepende stuurbekrachtigingspomp was een van de redenen waarom ik mijn 9C1 in 2014 verkocht. Ik had gewoon geen zin om het gedoe van het verwijderen van de poelie en al die rompslomp te doorstaan. Ik had zelfs een gereviseerde in een doos in de kofferbak toen ik hem verkocht. Op dat moment was ik emotioneel klaar met de auto.

Hij zwoer dat hij gereviseerd kon worden zonder de poelie te verwijderen. Nou, laten we het proberen.

Eerste stap, verwijder de borgring van de achterkant. Er zit een boorgat aan de zijkant tegenover de drukaansluiting waarmee je de borgring eruit kunt duwen.
197656


Achterkant gaat eraf, verwijder de veer en de eerste plaat. Let op de oriëntatie van de pin om 11 uur en 4 uur. De twee hogedrukuitgangen zitten bovenaan de afbeelding. Als ik deze pomp ooit weer uit elkaar haal, neem ik mijn dremel en maak ik de linker- en rechterranden glad om te zien of dat het sissende geluid een beetje vermindert. Niet naar beneden of omhoog, alleen opzij.
197657


Verwijder de veer en de plaat, en daar zijn de ingewanden. Lijkt veel op een transmissiepomp van binnen. De foto's laten die achterplaat er veel slechter uitzien dan hij is. En zelfs als je hem niet leuk vond, zou je een machinefabriek de voorkant een paar duizendsten kunnen laten afslijpen.

Nauwelijks zichtbaar aan het uiteinde van de rotor zit een kleine borgring. Deze moet worden verwijderd om de rest van de pomp uit elkaar te halen. Het was lastig; een man op YouTube was er een half uur mee bezig. Het duurde niet zo lang bij mij, maar ik moest een combinatie van plectrums en kleine schroevendraaiers gebruiken om hem eruit te krijgen. Mijn normale borgringtangen waren er te groot voor.
197658

De R geeft aan welke kant naar achteren wijst. Tenminste, zo interpreteerde ik het.
Rotor en voorkant waren in uitstekende staat, net als alle schoepen.
197659


Er moet gezegd worden dat ik de schoepen lange tijd heb onderzocht om te zien of het ene uiteinde anders gevormd was dan het andere; Dit is heel duidelijk bij transmissiepumpschoepen, maar bij deze kon ik geen verschil zien, dus ik heb ze gewoon schoongemaakt en opnieuw geĂŻnstalleerd. De pomp draait heel stil.

Dit waren de enige twee interne o-ringen die vervangen konden worden. En ja, de bestaande waren erg flexibel en er was geen verf van afgesleten. Nou ja, nu ik er toch mee bezig ben, laten we de onderhoudsklok resetten. Als je super OCD bent, zouden die drie poorten naast de oranje o-ringen hun randen kunnen laten afronden om de flow te helpen en het geluid te verminderen.

197660


Verwijder de as en vervang de voorste keerring. De oude keerring kwam er meteen uit met een keerringtrekker. De bus was in uitstekende staat, dus ik heb hem laten zitten.
197662


Ik gebruik een blok hout verpakt in een plastic zak om nieuwe keerringen in te slaan (de zak vangt stof of splinters op).
197661


De rest van de o-ringen gaan in de drukregelklep. Gebruik een slagsleutel om hem los te blazen en hij komt er meteen uit.
197664


De montage is omgekeerd. Het hele proces duurde net zo lang als het verwijderen van de oude poelie en het losdraaien van de pomp van de beugel, en nu WEET ik dat de ingewanden van de pomp goed zijn. Ik zal nooit meer een stuurbekrachtigingspomp vervangen; vanaf nu alleen nog maar revisies.
 
#86 ·
Goedemorgen Sherlock9c1,
Dit is een geweldige documentatie van je bouwproces geweest.
Ik weet niet of ik het gemist heb, maar hoe heb je het blok en de koppen (koelvloeistofgebieden) uitgespoeld? Als ik me goed herinner, zat er stop-lek in de motor.
Alle hints over het doorspoelen van stop-lek zouden worden gewaardeerd.
Bedankt en blijf posten.
Proost Dezrat
 
#87 ·
De '96's waren bijzonder gevoelig voor de fabrieksmatige stopleak die alles verstopt. De onderste delen van het blok zien tijdens normaal gebruik nooit genoeg stroming om deeltjes fysiek weg te spoelen. De beste manier om dit te doen is de klopsensoren te verwijderen. Toen ik de motor op de standaard had, verwijderde ik de klopsensoren... en er kwam niets uit. De gebieden erachter waren verstopt. Ik gebruikte wat poken om de rotzooi eruit te graven en spoelde en spoelde en spoelde toen met water door alle openingen. Maar ik ben er zeker van dat elk fabrieksblok uit '96 dat nog niet heet is getankt, nog steeds rotzooi in de watermantel heeft.

Als ik wat tijd heb, ga ik dit product proberen: Thoroflush, van Irontite.
 
#88 ·
Bedankt voor de foto's en uitleg van het revisieproces van de pomp. Ik zou een nieuwe pomp kopen en de bestaande als reserve reviseren, maar nu heroverweeg ik..... Ik stel me voor dat het een drukontlasting is als er een interne lekkage is, die het gejank veroorzaakt als het warm is en af en toe schokkerigheid als het ijskoud is?
 
#89 ·
Als iemand bijvoorbeeld een tuinslang in de motor zou steken en deze gedurende een langere periode zou laten draaien... Hoe effectief zou dit zijn bij... nou ja... iets?
 
#90 ·
Als iemand, zeg, een tuinslang in de motor zou steken en deze voor een langere periode zou laten draaien... Hoe effectief zou dit zijn bij... nou ja... iets?
Ik heb dat geprobeerd. Mijn naamgenoot '95 9C1 zou elk jaar de kachelkern verstoppen, ondanks veel en veel spoelingen en vrij regelmatig onderhoud door de politie. Het probleem is dat er gewoon gebieden in het blok zijn die niet veel turbulentie krijgen, wat je ook doet.

Bedankt voor de foto's en uitleg van het pomp revisieproces. Ik zou een nieuwe pomp kopen en de bestaande reviseren als reserve, maar nu heroverweeg ik.... Ik stel me voor dat het een drukontlasting is als er een interne lekkage is, waardoor het gejank ontstaat bij warmte en af en toe schokkerigheid bij ijskoude temperaturen?
Eerlijk gezegd, gezien de lage kosten van de afdichtingsset en het gemak waarmee je de dynamo op een B-body kunt verwijderen, zou ik gewoon de pomp die je hebt doorlopen en kijken wat dat doet. Ik gok dat het gejank waarschijnlijk een soort harmonische is die wordt veroorzaakt door de frequentie waarmee de pomp met zichzelf interageert. Nogmaals, dat is slechts mijn gok. Je zou zelfs de vloeistofstroom door de pomp kunnen bestuderen en dan een Dremel kunnen nemen en veel van de passages in de pomphuizing bewerken en kijken wat dat met het geluid doet. Deze pomp is doodstil, behalve wanneer hij assistentie verleent; dan heeft hij een heel zacht sissend geluid dat waarschijnlijk gewoon hydraulische vloeistof is die door de leidingen raast.
 
#95 ·
En daarom, bij gebruikte scuzzy-klussen, doe je scheerschuim in de watergangen van de oude koppen voordat je je over de motor buigt en ze op hun plaats zet.
Leg uit alsjeblieft.
 
  • Like
Reactions: Dandy