Nou, tijd om in de transmissie te duiken. Als je alles tot dit punt hebt gelezen, had ik al gezegd dat hij eigenlijk best goed schakelde met de Sonnax 4L60E-LB-01 boostklep en zelfs geweldige TCC lockup had nadat ik de Sonnax 77754-03k TCC regelklep had geĂŻnstalleerd. Sterker nog, toen de tandarts en ik gingen rijden, piepte hij de 1-2 en schakelde soepel naar de 3e versnelling. Ik heb er zelfs nog 500 mijl mee gereden voordat ik de auto begon te demonteren. Hij had alleen die vervelende klap in de OD de eerste keer dat je hem startte. Ik had de voorwaartse accumulator gecontroleerd toen ik de klepbody eraf had en die was in orde. Sterker nog, bij elke 4L60E die ik heb gedemonteerd, was de voorwaartse accumulator en zijn veer in orde. Dus wat veroorzaakt dit? Een vastzittende klep? En waar komt al dat koppelingsstof vandaan?
Er zijn veel geweldige 4L60E demontagevideo's, dus ik ga niet bespreken hoe je dat moet doen; ik zal je gewoon de trucs laten zien die ik heb geleerd.
Eerst heb je een startpunt nodig. Stoel van de kringloopwinkel, 2,5" gatenzaag, en nu heb je een transmissiestandaard. Zorg ervoor dat je er een pan onder zet om alle vloeistof op te vangen die eruit loopt.
Hier is de uitgaande as die uit de bodem steekt. Leg wat karton en dan een pan eronder.
OK. Pan eraf, filter eraf, TCC en 3-2 downshift solenoĂŻden verwijderd, en dan kunnen de 7 1/2" pomp bouten eruit. Je moet een koevoet gebruiken op de achterkant van de pomp om hem los te wrikken, en hem er dan uittrekken. Als de pomp eruit is, reik dan naar beneden met een lange platte schroevendraaier om de 2-4 band van de ankerpen op 6:00 uur in de transmissie los te wrikken. Pak dan de ingaande as en til hem op. De ingaande behuizing en de achteruit trommel komen eruit. Nogmaals, dit alles staat op YouTube. Terzijde, waarom Precision Transmission ze altijd op hun kant demonteert, slaat nergens op. Daar zou ik helemaal gek van worden.
Zet de hele assemblage op de werkbank en til de trommel eraf. Laten we ons eerst concentreren op de ingaande behuizing. Ik heb dit nagelaten te doen, maar neem een rubberen blaaspistool en zet elk van de drie gaten tussen de vier teflon afdichtingen op de ingaande as afzonderlijk onder druk. Ze zijn, in volgorde van as punt naar ingaande behuizing:
- Overrun koppeling (houd je vinger op de voorwaartse koppeling als je dit test, want er is een eenrichtings kruisbloeding in de voorwaartse koppeling door ontwerp)
- Voorwaartse koppeling
- 3-4 koppeling
Als je ze onder druk zet, zou je de koppelingen moeten horen (en bij de 3-4 koppeling zien) aangrijpen. Kleine uitlaten in elk circuit zullen de druk langzaam in een paar seconden afvoeren; dit is normaal. Grote lekken en onmiddellijke releases duiden op een probleem. Had ik dit gedaan, dan had ik meteen een groot probleem gevonden. Maar we zullen het snel genoeg vinden.
Daarna, draai hem om zodat je de koppelingen eruit kunt halen. Ik gebruik een 2x6 met een ander gatenzaaggat over een hoek om de ingaande behuizing vast te houden. Er druppelt heel weinig olie uit.
Neem me mijn rommel niet kwalijk. Ik raak soms erg gefocust en kijk alleen naar wat ik aan het doen ben, niet naar de rommel er direct omheen. (De ingaande behuizing heeft in deze afbeelding al de koppelingsplaten verwijderd)
Gebruik een kleine schroevendraaier om de borgring te verwijderen. De 3-4 koppelingsplaat zag er eigenlijk best goed uit. Sterker nog, ik heb er niet eens foto's van gemaakt, en als ik gewoon een goedkope gebruikte transmissie voor een vriend in elkaar zou zetten, zou ik ze hergebruiken. Maar dan de voorwaartse koppelingen...
Au! Niets meer over! Ik weet niet eens hoe deze auto de eerste en tweede versnelling had! Hoe in de wereld hield hij goed genoeg om de 1-2 te laten piepen? Nou, dit verklaart waar al het koppelingsstof in de pan vandaan kwam. Hij had al heel lang zo gelopen. Laten we de twee (ja, je leest het goed) overrun koppelingen eruit halen:
Verbazingwekkend genoeg zagen ze er nog steeds goed uit, behalve de slijtage in de koppelingsvlakken. Dit gebeurde ongetwijfeld omdat de voorwaartse koppelingsplaat zo kort werd dat de overruns op de sprag wreven. Verder zijn ze nog bruikbaar. Er is wat lichte verkleuring door hitte, maar als je er een liniaal op legt en ze zijn nog steeds plat, dan zijn ze nog bruikbaar. (Ik zeg dit puur vanuit een theoretisch perspectief; nieuwe koppelingen zijn zo goedkoop, en elke transmissiewerkplaats die er al een tijdje is, heeft STAPELS van deze koppelingen liggen. Sterker nog, na online te hebben geshopt, kun je gewoon naar je lokale plek gaan en ze vragen of ze je er een paar goedkoop willen verkopen, aangezien de meeste werkplaatsen tegenwoordig meer 6L80E's en andere dingen doen.)
Eén ding over overrun koppelingen: omdat er maar twee van zijn, moeten die twee kleine koppelingen het werk doen van het versnellen van je motor als je handmatig terugschakelt in een 4L60E. Dus geef een beetje gas terwijl je handmatig terugschakelt, zodat de koppelingen de toerentallen niet helemaal alleen hoeven op te voeren.
OK, koppelingen zijn eruit, laten we kijken naar de waardeloze aluminium zuigers die hun afdichtingen niet waard zijn en zo'n neiging hebben om te barsten dat GM ze in het modeljaar na de stopzetting van deze auto's heeft vervangen door gestanste stalen zuigers met gebonden afdichtingen...
Nou, daar is het probleem. De voorwaartse zuigerafdichting is eruit geblazen. Zoals ik al zei, heeft GM deze rommel in het modeljaar '97 vervangen door veel betere zuigers. Dit is een van de redenen waarom ik mensen nooit aanraad om te proberen een originele, niet-gereviseerde slooptransmissie uit '94-'96 te vinden voor hun B-body. Deze en andere nieuwere ontwerp onderdelen zijn achterwaarts compatibel met de vroege 4L60E's. Ik beschrijf dit alles in detail in een
thread die ik heb geschreven in de aandrijflijnsectie.
Meer verrassingen liggen in het verschiet.