Ik had onlangs een koelvloeistoflek dat leek op te wellen uit de 2e bout van achteren gezien vanaf de voorkant aan de bestuurderskant. Ik weet dat dit qua ontwerp onmogelijk lijkt, maar het is de enige verklaring die ik kon vinden en het bewijs dat ik vond, toonde dat aan. Geen lekken sinds het vervangen is....Zie deze thread.....
http://www.impalassforum.com/vBulle...4-engine-problems-maintenance/1308561-intake-manifold-gasket-replacement-s.html
De bout vertoonde tekenen van lekkage en er was GEEN ander gebied waar de lekkage vandaan kwam. Hoe dan ook, dit was mijn eerste keer dat ik een inlaatspruitstuk van een LT1-motor haalde en ik wilde gewoon een paar foto's en kleine trucs delen die ik onderweg heb gevonden om anderen misschien te helpen.
De basisprincipes van het verwijderen van de inlaat zijn eenvoudig en ik geloof dat de Haynes-handleiding u door deze stappen leidt, dus ik ga ze hier niet allemaal behandelen. Echter, slechts een paar algemene opmerkingen, ik heb eerst de brandstofrail/injectoren verwijderd om een iets betere toegang te krijgen tot bepaalde gebieden van het spruitstuk. Dit maakte het ook gemakkelijker om bij de EGR-klep en de EGR-buismoeren aan de achterkant van de inlaat te komen. Ik koos ervoor om de EGR te verwijderen voordat ik hem verwijderde en te installeren nadat de inlaat op de auto zat.
Toen de inlaat eenmaal verwijderd was, verwijderde ik ook de tapeinden van de achterkant van de inlaat, zodat het VEEL gemakkelijker was om al het oude pakkingmateriaal uit die gebieden te verwijderen. Ik zal een foto toevoegen van die montagegebieden na het schoonmaken. Het is gemakkelijk te doen als je gewoon 2 moeren op de tapeind gebruikt en ze tegen elkaar aandraait. Gebruik dan een sleutel op de moer die het dichtst bij de inlaat zit om de tapeind eruit te draaien. Veel gemakkelijker om dit te doen dan om rond de tapeinden te reinigen met een schraper.
Ik merkte ook dat de 2e inlaatbout aan de passagierskant die de metalen koelvloeistofbuis vastzet, iets te lang leek te zijn en niet nodig is. Ik moest deze metalen buis echt buigen en optillen om de beugel van de tapeind te krijgen. Deze bout heeft een moer aan het uiteinde die de koelvloeistofbuis aan de inlaat vastzet, maar na het verwijderen van de moer moet je hem flink optillen om hem eraf te schuiven. Ik ben er zeker van dat deze buis vrij broos is en dit belast ook het banjo-boutgebied aan de achterkant. Dus voordat ik die bout hergebruikte, sneed ik een flink stuk van de bovenkant af, zodat er net genoeg schroefdraad was om de beugel eroverheen te schuiven en de moer vast te zetten. Alles wat meer is dan dat lijkt nutteloos en meer dan nodig optillen kan andere reparaties veroorzaken die moeilijk te bereiken zijn aan de achterkant van de koppen.
Zorg er bij het schrapen van de koppen en de uiteinden voor dat je iets in de lifter valley legt en de inlaatpoorten afdicht om vuil buiten te houden. Dit is vrij algemeen bekend bij de meeste mensen. Zorg er echter voor dat je in de lifter valley het materiaal terugduwt en onder de binnenste spruitstukboutgaten in de koppen. Deze staan wijd open in de valley en alle schraapsels die door deze gaten vallen, kunnen in de valley terechtkomen en je ziet ze misschien niet. Als je lappen/deken/wat dan ook er goed in is gestopt, zou er niets langs moeten komen en trek je de randen van je hoes langzaam over zichzelf voordat je hem uit de valley verwijdert. Het is een goed idee om een stofzuiger bij de hand te hebben en het valley-gebied visueel te inspecteren of er niets langs je hoes is gekomen. Ik stofzuig ook graag elke inlaatpoort voordat ik de handdoeken die erin zijn gestopt eruit haal. Zorg er ook voor dat je een tap in alle boutgaten laat lopen om ze goed schoon te maken. Houd er rekening mee dat die middelste boutgaten in de kop alleen in de lifter valley gaan, dus leg er iets onder om het vuil op te vangen. Ik gebruikte een beetje perslucht om vuil uit de 4 Corner Head Bolt-gebieden te blazen die gewoon een afgesloten zak zijn.
Bij het installeren van de inlaat is het belangrijk dat je het inlaatspruitstuk recht naar beneden op de koppen/het blok “laat vallen” en de pakkingen of RTV niet verstoort. Ik ben een grote kerel, maar zelfs dit lichte aluminium inlaatspruitstuk kan een hele klus zijn als je niet voorzichtig bent. Ik heb een paar droge runs geprobeerd voordat ik RTV aanbracht en had gewoon niet het gevoel dat dit niet zou mislukken. Dus, wat te doen? Ik kreeg een goedkope materiaalbout, iets dat gemakkelijk te snijden is...denk dat het 3/8 - 16 draad was en sneed de kop eraf en sneed toen 2 stukken van ongeveer 1” lang. Dus in feite maakte ik 2 kleine draadstangen. Ik schroefde ze elk in de voorste 2 gaten van de koppen en liet een beetje uitsteken. Het idee hier is om die op de voorste 2 gaten als locatorpennen te gebruiken en tegelijkertijd de achterkant van het spruitstuk iets opgetild te houden, en dan het achtereinde op zijn plaats te laten kantelen....werkte als een kampioen.
Als je dit doet, houd er dan rekening mee dat de hoek van de boutgaten in combinatie met de inlaat niet toestaat dat deze erg ver uitsteken. Wat ik deed, was ze zo kort afsnijden dat er geen boven het inlaatspruitstuk zou uitsteken als het eenmaal was geĂŻnstalleerd. Ze werden gewoon met de vingers vastgeschroefd, maar niets om vast te pakken als de inlaat eenmaal is geĂŻnstalleerd. Dus ik nam gewoon een ijzerzaag en sneed een kleine sleuf op de bovenkant van het uiteinde zodat ik een schroevendraaier kon gebruiken om in het inlaatboutgat te reiken en de tapeind los te schroeven totdat ik hem kon pakken.
Een laatste ding dat ik deed terwijl de inlaat verwijderd was, was om de behuizing van de oliepomp aandrijving een beetje te verstevigen. Ik wilde het chique maken en iets maken om het plastic te omringen, maar het is een kleine ruimte tegen de blokwand. In plaats daarvan ging ik gewoon voor een platte roestvrijstalen ring die ik had liggen.
Mijn enige spijt is dat ik niet meer tijd had om het inlaatspruitstuk schoon te maken en te schilderen. Maar als ik nog een ander advies zou kunnen geven om hopelijk lekken/problemen te voorkomen....neem de tijd en REINIG ALLES. Ik nam elke bout, plaatste hem in een bankschroef en borstelde de schroefdraad met een staalborstel, raakte ze met remreiniger en bracht vervolgens de juiste PTFE-pasta op de schroefdraad aan. Reinig de koppen en de uiteinden ook heel goed, evenals de inlaatrails en veeg alles af. Ga met je vinger over de vlakke oppervlakken en verwijder eventuele bramen. Het inlaatspruitstuk had 2 kleine bobbels/bramen aan de rand die ik vond en ik raakte ze lichtjes met een vijl om de bramen te verwijderen.
Draai de bouten met het juiste koppel vast en ik geloof dat het nummer dat ik had 34 foot Pounds was. Dus volgens het aanhaalvolgordepatroon heb ik ze bij de eerste doorgang teruggebracht tot ongeveer 20 en vervolgens weer tot 34. Ik zal het koppel opnieuw controleren na een paar warm/koud cycli.
Dat is het ongeveer...HTH iemand.
Afbeelding 1 = Inlaatbouten in volgorde gelegd en 2 bouten achteraan rechts is waar het “leek” te lekken.
Afbeelding 2 = EGR-bossen aan de achterkant van het spruitstuk allemaal schoongemaakt en tapeinden verwijderd.
Afbeelding 3 = Ring gebruikt op de kunststof behuizing van de oliepomp aandrijving
Afbeelding 4 = Je kunt de deuvels zien die ik heb gemaakt en de hoogte waarop ze zich bevonden om het spruitstuk te laten vallen. Hoger dan dat en de inlaat glijdt niet over deze tapeinden.
EDIT - Nou, sla me en noem me dom. :>) Ik keek net naar de inlaatbouten op de foto en realiseer me nu dat ik gewoon de 2e en 3e bout aan de passagierskant had kunnen verwisselen. Die 3e bout is ongeveer de lengte waarop ik de 2e bout heb afgesneden.....Doh!! Natuurlijk merk ik dat nu :>)
http://www.impalassforum.com/vBulle...4-engine-problems-maintenance/1308561-intake-manifold-gasket-replacement-s.html
De bout vertoonde tekenen van lekkage en er was GEEN ander gebied waar de lekkage vandaan kwam. Hoe dan ook, dit was mijn eerste keer dat ik een inlaatspruitstuk van een LT1-motor haalde en ik wilde gewoon een paar foto's en kleine trucs delen die ik onderweg heb gevonden om anderen misschien te helpen.
De basisprincipes van het verwijderen van de inlaat zijn eenvoudig en ik geloof dat de Haynes-handleiding u door deze stappen leidt, dus ik ga ze hier niet allemaal behandelen. Echter, slechts een paar algemene opmerkingen, ik heb eerst de brandstofrail/injectoren verwijderd om een iets betere toegang te krijgen tot bepaalde gebieden van het spruitstuk. Dit maakte het ook gemakkelijker om bij de EGR-klep en de EGR-buismoeren aan de achterkant van de inlaat te komen. Ik koos ervoor om de EGR te verwijderen voordat ik hem verwijderde en te installeren nadat de inlaat op de auto zat.
Toen de inlaat eenmaal verwijderd was, verwijderde ik ook de tapeinden van de achterkant van de inlaat, zodat het VEEL gemakkelijker was om al het oude pakkingmateriaal uit die gebieden te verwijderen. Ik zal een foto toevoegen van die montagegebieden na het schoonmaken. Het is gemakkelijk te doen als je gewoon 2 moeren op de tapeind gebruikt en ze tegen elkaar aandraait. Gebruik dan een sleutel op de moer die het dichtst bij de inlaat zit om de tapeind eruit te draaien. Veel gemakkelijker om dit te doen dan om rond de tapeinden te reinigen met een schraper.
Ik merkte ook dat de 2e inlaatbout aan de passagierskant die de metalen koelvloeistofbuis vastzet, iets te lang leek te zijn en niet nodig is. Ik moest deze metalen buis echt buigen en optillen om de beugel van de tapeind te krijgen. Deze bout heeft een moer aan het uiteinde die de koelvloeistofbuis aan de inlaat vastzet, maar na het verwijderen van de moer moet je hem flink optillen om hem eraf te schuiven. Ik ben er zeker van dat deze buis vrij broos is en dit belast ook het banjo-boutgebied aan de achterkant. Dus voordat ik die bout hergebruikte, sneed ik een flink stuk van de bovenkant af, zodat er net genoeg schroefdraad was om de beugel eroverheen te schuiven en de moer vast te zetten. Alles wat meer is dan dat lijkt nutteloos en meer dan nodig optillen kan andere reparaties veroorzaken die moeilijk te bereiken zijn aan de achterkant van de koppen.
Zorg er bij het schrapen van de koppen en de uiteinden voor dat je iets in de lifter valley legt en de inlaatpoorten afdicht om vuil buiten te houden. Dit is vrij algemeen bekend bij de meeste mensen. Zorg er echter voor dat je in de lifter valley het materiaal terugduwt en onder de binnenste spruitstukboutgaten in de koppen. Deze staan wijd open in de valley en alle schraapsels die door deze gaten vallen, kunnen in de valley terechtkomen en je ziet ze misschien niet. Als je lappen/deken/wat dan ook er goed in is gestopt, zou er niets langs moeten komen en trek je de randen van je hoes langzaam over zichzelf voordat je hem uit de valley verwijdert. Het is een goed idee om een stofzuiger bij de hand te hebben en het valley-gebied visueel te inspecteren of er niets langs je hoes is gekomen. Ik stofzuig ook graag elke inlaatpoort voordat ik de handdoeken die erin zijn gestopt eruit haal. Zorg er ook voor dat je een tap in alle boutgaten laat lopen om ze goed schoon te maken. Houd er rekening mee dat die middelste boutgaten in de kop alleen in de lifter valley gaan, dus leg er iets onder om het vuil op te vangen. Ik gebruikte een beetje perslucht om vuil uit de 4 Corner Head Bolt-gebieden te blazen die gewoon een afgesloten zak zijn.
Bij het installeren van de inlaat is het belangrijk dat je het inlaatspruitstuk recht naar beneden op de koppen/het blok “laat vallen” en de pakkingen of RTV niet verstoort. Ik ben een grote kerel, maar zelfs dit lichte aluminium inlaatspruitstuk kan een hele klus zijn als je niet voorzichtig bent. Ik heb een paar droge runs geprobeerd voordat ik RTV aanbracht en had gewoon niet het gevoel dat dit niet zou mislukken. Dus, wat te doen? Ik kreeg een goedkope materiaalbout, iets dat gemakkelijk te snijden is...denk dat het 3/8 - 16 draad was en sneed de kop eraf en sneed toen 2 stukken van ongeveer 1” lang. Dus in feite maakte ik 2 kleine draadstangen. Ik schroefde ze elk in de voorste 2 gaten van de koppen en liet een beetje uitsteken. Het idee hier is om die op de voorste 2 gaten als locatorpennen te gebruiken en tegelijkertijd de achterkant van het spruitstuk iets opgetild te houden, en dan het achtereinde op zijn plaats te laten kantelen....werkte als een kampioen.
Als je dit doet, houd er dan rekening mee dat de hoek van de boutgaten in combinatie met de inlaat niet toestaat dat deze erg ver uitsteken. Wat ik deed, was ze zo kort afsnijden dat er geen boven het inlaatspruitstuk zou uitsteken als het eenmaal was geĂŻnstalleerd. Ze werden gewoon met de vingers vastgeschroefd, maar niets om vast te pakken als de inlaat eenmaal is geĂŻnstalleerd. Dus ik nam gewoon een ijzerzaag en sneed een kleine sleuf op de bovenkant van het uiteinde zodat ik een schroevendraaier kon gebruiken om in het inlaatboutgat te reiken en de tapeind los te schroeven totdat ik hem kon pakken.
Een laatste ding dat ik deed terwijl de inlaat verwijderd was, was om de behuizing van de oliepomp aandrijving een beetje te verstevigen. Ik wilde het chique maken en iets maken om het plastic te omringen, maar het is een kleine ruimte tegen de blokwand. In plaats daarvan ging ik gewoon voor een platte roestvrijstalen ring die ik had liggen.
Mijn enige spijt is dat ik niet meer tijd had om het inlaatspruitstuk schoon te maken en te schilderen. Maar als ik nog een ander advies zou kunnen geven om hopelijk lekken/problemen te voorkomen....neem de tijd en REINIG ALLES. Ik nam elke bout, plaatste hem in een bankschroef en borstelde de schroefdraad met een staalborstel, raakte ze met remreiniger en bracht vervolgens de juiste PTFE-pasta op de schroefdraad aan. Reinig de koppen en de uiteinden ook heel goed, evenals de inlaatrails en veeg alles af. Ga met je vinger over de vlakke oppervlakken en verwijder eventuele bramen. Het inlaatspruitstuk had 2 kleine bobbels/bramen aan de rand die ik vond en ik raakte ze lichtjes met een vijl om de bramen te verwijderen.
Draai de bouten met het juiste koppel vast en ik geloof dat het nummer dat ik had 34 foot Pounds was. Dus volgens het aanhaalvolgordepatroon heb ik ze bij de eerste doorgang teruggebracht tot ongeveer 20 en vervolgens weer tot 34. Ik zal het koppel opnieuw controleren na een paar warm/koud cycli.
Dat is het ongeveer...HTH iemand.
Afbeelding 1 = Inlaatbouten in volgorde gelegd en 2 bouten achteraan rechts is waar het “leek” te lekken.
Afbeelding 2 = EGR-bossen aan de achterkant van het spruitstuk allemaal schoongemaakt en tapeinden verwijderd.
Afbeelding 3 = Ring gebruikt op de kunststof behuizing van de oliepomp aandrijving
Afbeelding 4 = Je kunt de deuvels zien die ik heb gemaakt en de hoogte waarop ze zich bevonden om het spruitstuk te laten vallen. Hoger dan dat en de inlaat glijdt niet over deze tapeinden.
EDIT - Nou, sla me en noem me dom. :>) Ik keek net naar de inlaatbouten op de foto en realiseer me nu dat ik gewoon de 2e en 3e bout aan de passagierskant had kunnen verwisselen. Die 3e bout is ongeveer de lengte waarop ik de 2e bout heb afgesneden.....Doh!! Natuurlijk merk ik dat nu :>)