Chevy Impala SS Forum banner

Inlaatspruitstuk verwijderen/vervangen

13K views 14 replies 10 participants last post by  RatSSled  
#1 · (Edited)
Ik had onlangs een koelvloeistoflek dat leek op te wellen uit de 2e bout van achteren gezien vanaf de voorkant aan de bestuurderskant. Ik weet dat dit qua ontwerp onmogelijk lijkt, maar het is de enige verklaring die ik kon vinden en het bewijs dat ik vond, toonde dat aan. Geen lekken sinds het vervangen is....Zie deze thread.....

http://www.impalassforum.com/vBulle...4-engine-problems-maintenance/1308561-intake-manifold-gasket-replacement-s.html

De bout vertoonde tekenen van lekkage en er was GEEN ander gebied waar de lekkage vandaan kwam. Hoe dan ook, dit was mijn eerste keer dat ik een inlaatspruitstuk van een LT1-motor haalde en ik wilde gewoon een paar foto's en kleine trucs delen die ik onderweg heb gevonden om anderen misschien te helpen.

De basisprincipes van het verwijderen van de inlaat zijn eenvoudig en ik geloof dat de Haynes-handleiding u door deze stappen leidt, dus ik ga ze hier niet allemaal behandelen. Echter, slechts een paar algemene opmerkingen, ik heb eerst de brandstofrail/injectoren verwijderd om een iets betere toegang te krijgen tot bepaalde gebieden van het spruitstuk. Dit maakte het ook gemakkelijker om bij de EGR-klep en de EGR-buismoeren aan de achterkant van de inlaat te komen. Ik koos ervoor om de EGR te verwijderen voordat ik hem verwijderde en te installeren nadat de inlaat op de auto zat.

Toen de inlaat eenmaal verwijderd was, verwijderde ik ook de tapeinden van de achterkant van de inlaat, zodat het VEEL gemakkelijker was om al het oude pakkingmateriaal uit die gebieden te verwijderen. Ik zal een foto toevoegen van die montagegebieden na het schoonmaken. Het is gemakkelijk te doen als je gewoon 2 moeren op de tapeind gebruikt en ze tegen elkaar aandraait. Gebruik dan een sleutel op de moer die het dichtst bij de inlaat zit om de tapeind eruit te draaien. Veel gemakkelijker om dit te doen dan om rond de tapeinden te reinigen met een schraper.

Ik merkte ook dat de 2e inlaatbout aan de passagierskant die de metalen koelvloeistofbuis vastzet, iets te lang leek te zijn en niet nodig is. Ik moest deze metalen buis echt buigen en optillen om de beugel van de tapeind te krijgen. Deze bout heeft een moer aan het uiteinde die de koelvloeistofbuis aan de inlaat vastzet, maar na het verwijderen van de moer moet je hem flink optillen om hem eraf te schuiven. Ik ben er zeker van dat deze buis vrij broos is en dit belast ook het banjo-boutgebied aan de achterkant. Dus voordat ik die bout hergebruikte, sneed ik een flink stuk van de bovenkant af, zodat er net genoeg schroefdraad was om de beugel eroverheen te schuiven en de moer vast te zetten. Alles wat meer is dan dat lijkt nutteloos en meer dan nodig optillen kan andere reparaties veroorzaken die moeilijk te bereiken zijn aan de achterkant van de koppen.

Zorg er bij het schrapen van de koppen en de uiteinden voor dat je iets in de lifter valley legt en de inlaatpoorten afdicht om vuil buiten te houden. Dit is vrij algemeen bekend bij de meeste mensen. Zorg er echter voor dat je in de lifter valley het materiaal terugduwt en onder de binnenste spruitstukboutgaten in de koppen. Deze staan wijd open in de valley en alle schraapsels die door deze gaten vallen, kunnen in de valley terechtkomen en je ziet ze misschien niet. Als je lappen/deken/wat dan ook er goed in is gestopt, zou er niets langs moeten komen en trek je de randen van je hoes langzaam over zichzelf voordat je hem uit de valley verwijdert. Het is een goed idee om een stofzuiger bij de hand te hebben en het valley-gebied visueel te inspecteren of er niets langs je hoes is gekomen. Ik stofzuig ook graag elke inlaatpoort voordat ik de handdoeken die erin zijn gestopt eruit haal. Zorg er ook voor dat je een tap in alle boutgaten laat lopen om ze goed schoon te maken. Houd er rekening mee dat die middelste boutgaten in de kop alleen in de lifter valley gaan, dus leg er iets onder om het vuil op te vangen. Ik gebruikte een beetje perslucht om vuil uit de 4 Corner Head Bolt-gebieden te blazen die gewoon een afgesloten zak zijn.

Bij het installeren van de inlaat is het belangrijk dat je het inlaatspruitstuk recht naar beneden op de koppen/het blok “laat vallen” en de pakkingen of RTV niet verstoort. Ik ben een grote kerel, maar zelfs dit lichte aluminium inlaatspruitstuk kan een hele klus zijn als je niet voorzichtig bent. Ik heb een paar droge runs geprobeerd voordat ik RTV aanbracht en had gewoon niet het gevoel dat dit niet zou mislukken. Dus, wat te doen? Ik kreeg een goedkope materiaalbout, iets dat gemakkelijk te snijden is...denk dat het 3/8 - 16 draad was en sneed de kop eraf en sneed toen 2 stukken van ongeveer 1” lang. Dus in feite maakte ik 2 kleine draadstangen. Ik schroefde ze elk in de voorste 2 gaten van de koppen en liet een beetje uitsteken. Het idee hier is om die op de voorste 2 gaten als locatorpennen te gebruiken en tegelijkertijd de achterkant van het spruitstuk iets opgetild te houden, en dan het achtereinde op zijn plaats te laten kantelen....werkte als een kampioen.

Als je dit doet, houd er dan rekening mee dat de hoek van de boutgaten in combinatie met de inlaat niet toestaat dat deze erg ver uitsteken. Wat ik deed, was ze zo kort afsnijden dat er geen boven het inlaatspruitstuk zou uitsteken als het eenmaal was geĂŻnstalleerd. Ze werden gewoon met de vingers vastgeschroefd, maar niets om vast te pakken als de inlaat eenmaal is geĂŻnstalleerd. Dus ik nam gewoon een ijzerzaag en sneed een kleine sleuf op de bovenkant van het uiteinde zodat ik een schroevendraaier kon gebruiken om in het inlaatboutgat te reiken en de tapeind los te schroeven totdat ik hem kon pakken.

Een laatste ding dat ik deed terwijl de inlaat verwijderd was, was om de behuizing van de oliepomp aandrijving een beetje te verstevigen. Ik wilde het chique maken en iets maken om het plastic te omringen, maar het is een kleine ruimte tegen de blokwand. In plaats daarvan ging ik gewoon voor een platte roestvrijstalen ring die ik had liggen.

Mijn enige spijt is dat ik niet meer tijd had om het inlaatspruitstuk schoon te maken en te schilderen. Maar als ik nog een ander advies zou kunnen geven om hopelijk lekken/problemen te voorkomen....neem de tijd en REINIG ALLES. Ik nam elke bout, plaatste hem in een bankschroef en borstelde de schroefdraad met een staalborstel, raakte ze met remreiniger en bracht vervolgens de juiste PTFE-pasta op de schroefdraad aan. Reinig de koppen en de uiteinden ook heel goed, evenals de inlaatrails en veeg alles af. Ga met je vinger over de vlakke oppervlakken en verwijder eventuele bramen. Het inlaatspruitstuk had 2 kleine bobbels/bramen aan de rand die ik vond en ik raakte ze lichtjes met een vijl om de bramen te verwijderen.

Draai de bouten met het juiste koppel vast en ik geloof dat het nummer dat ik had 34 foot Pounds was. Dus volgens het aanhaalvolgordepatroon heb ik ze bij de eerste doorgang teruggebracht tot ongeveer 20 en vervolgens weer tot 34. Ik zal het koppel opnieuw controleren na een paar warm/koud cycli.

Dat is het ongeveer...HTH iemand.

Afbeelding 1 = Inlaatbouten in volgorde gelegd en 2 bouten achteraan rechts is waar het “leek” te lekken.
Afbeelding 2 = EGR-bossen aan de achterkant van het spruitstuk allemaal schoongemaakt en tapeinden verwijderd.
Afbeelding 3 = Ring gebruikt op de kunststof behuizing van de oliepomp aandrijving
Afbeelding 4 = Je kunt de deuvels zien die ik heb gemaakt en de hoogte waarop ze zich bevonden om het spruitstuk te laten vallen. Hoger dan dat en de inlaat glijdt niet over deze tapeinden.

EDIT - Nou, sla me en noem me dom. :>) Ik keek net naar de inlaatbouten op de foto en realiseer me nu dat ik gewoon de 2e en 3e bout aan de passagierskant had kunnen verwisselen. Die 3e bout is ongeveer de lengte waarop ik de 2e bout heb afgesneden.....Doh!! Natuurlijk merk ik dat nu :>)
 

Attachments

#2 ·
SSSSSLLaaaaaaaaaaaap.. cwm3 Dat is gewoon wakker worden. Ik mag en respecteer je te veel om je dom te noemen. Ik heb je gevolgd, ook al heb ik geen LT.
Blij dat het klaar is en hoop dat het goed blijft voor meer plezier.

Mark: Snowman-33
 
#3 ·
Ik heb het inlaatspruitstuk op mijn BBC geplaatst met behulp van een paal die op het tegenoverliggende wielhuis was gedraaid en aan het spruitstuk was vastgemaakt. Ik tilde het op met één hand aan de kant waar ik stond, positioneerde het met de andere hand boven de motor en liet het zakken. Er bewoog niets en ik stoorde de siliconen op de eindrails niet. Niets te verwijderen. Gewoon de bouten erin en vastdraaien. Ik heb de spruitstukpakkingen op de koppen gelijmd.

Als je de schroeven nodig hebt om je te geleiden, kun je lange stelschroeven met inbusuitsparingen gebruiken. Het is niet nodig om bouten of sleuven in de bouten te snijden. Ik heb dit geprobeerd met mijn BBC en de stelschroeven stoorden het spruitstuk tijdens het laten zakken. Daarom heb ik de paal- en touwmethode geprobeerd. Het bleek zo gemakkelijk te zijn dat ik verbaasd was en het spruitstuk in ongeveer 10 minuten op zijn plaats had. Het kostte me langer om de pakkingen te lijmen en de siliconen aan te brengen dan het spruitstuk te plaatsen.
 
#4 · (Edited)
Ik heb het inlaatspruitstuk op mijn BBC geplaatst met behulp van een paal die op het tegenoverliggende wielhuis was gedraaid en aan het spruitstuk was vastgemaakt. Ik tilde het op met één hand aan de kant waar ik stond, positioneerde het met de andere hand boven de motor en liet het zakken. Er bewoog niets en ik heb de siliconen op de eindrails niet verstoord. Niets te verwijderen. Gewoon de bouten erin en vastdraaien. Ik heb de spruitstukpakkingen op de koppen gelijmd.

Als je de schroeven nodig hebt om je te geleiden, kun je lange stelschroeven met inbusgaten gebruiken. Je hoeft geen bouten te snijden of sleuven in de bouten te maken. Ik heb dit geprobeerd met mijn BBC en de stelschroeven stoorden het spruitstuk tijdens het laten zakken. Daarom heb ik de paal- en touwmethode geprobeerd. Het bleek zo gemakkelijk te zijn dat ik verbaasd was en het spruitstuk in ongeveer 10 minuten op zijn plaats had. Het kostte me langer om de pakkingen te lijmen en de siliconen aan te brengen dan om het spruitstuk te plaatsen.
Verdomme, je bent me kwijtgeraakt hoe je dat hebt gedaan. Ik heb dat een paar keer gelezen en kan me nog steeds niet voorstellen wat je beschrijft :wink2:, klinkt wel makkelijk.

De offerbout had ik in mijn "Emmer met bouten" en sneed gemakkelijk met een zaag. Aan de achterkant van het spruitstuk moet je vechten om het harnas en die metalen EGR-buis uit de weg te houden terwijl je het achtereinde van het spruitstuk omhoog houdt terwijl je het beest op zijn plaats geleidt. Ik heb het spruitstuk gewoon over het blok bekeken en de voorkant van het spruitstuk naar beneden laten zakken tot het lichtjes op de pennen rustte. Toen schoof ik het spruitstuk een beetje naar achteren (terwijl ik nog steeds het achterste uiteinde van het spruitstuk omhoog hield) tot het op de 2 pennen vooraan viel, en toen liet ik gewoon het achterste uiteinde van het spruitstuk op zijn plaats vallen. Het was een beetje een bitch met de auto die aan de voorkant was opgekrikt terwijl ik op een ladder stond en over de spatbord leunde en dat spruitstuk vasthield.

Het mooie van de LT1-koppakkingen is dat ze aan elke kant 2 kleine plastic positioneringspennen hebben die gewoon in de kop klikken en ze vastzetten. Hoefde daar helemaal niet mee te vechten. >:). Ik gebruikte een beetje Ultrablack op de hoeken, klikte toen de zijpakkingen erin en vervolgens de kraal langs de rails en de zijkant ongeveer een centimeter omhoog en liet het toen een paar minuten zitten voor de GROTE Drop.

Probeer nog steeds uit te vinden wat je hebt beschreven....teken me een foto. :nerd:
 
#5 ·
Best simpel; plaats het spruitstuk over de opening tussen de radiator en FEAD, pak een 6 voet houten bezemsteel, plaats het ene uiteinde op het rechter wielhuis iets voor de zekeringkast, leg het diagonaal over de auto over het midden van het spruitstuk, bind het spruitstuk gecentreerd met een sterke touw recht over het midden van het spruitstuk, of in een X, over de paal (plaats twee of vier bouten in het spruitstuk om vast te binden indien nodig, 3-6 inch afstand tussen paal en spruitstuk indien nodig om het ver genoeg te kunnen laten zakken om te zitten waar het hoort). Je kunt nu gemakkelijk het spruitstuk optillen met het uiteinde van de paal aan de bestuurderskant. Je kunt dan met de paal naar de achterkant van de auto lopen en het spruitstuk over de motor bewegen, waarbij je de paal op het rechter wielhuis draait. Omdat je je niet hoeft in te spannen om het spruitstuk op te tillen, kun je met je andere hand het in positie brengen om het te laten zakken. Wanneer je het in positie hebt, laat je het uiteinde van de paal in je hand zakken totdat het op zijn plaats zit. Natuurlijk heb je de pakkingen en siliconen op hun plaats voordat je het spruitstuk definitief plaatst.

Ik heb geen foto's en kan het proces ook niet tekenen. Mijn BBC-spruitstuk weegt ongeveer 35 lbs. Met een hefboomvoordeel van 2:1 en zonder over de auto te reiken, til ik ongeveer 18 lbs. en dicht bij mijn lichaam (denk: een armcurl doen met een dumbbell van 18 lbs.). Zodra ik de speling heb weggenomen, moet ik de paal ongeveer 4 inch optillen voordat ik het spruitstuk beweeg en het op zijn plaats laat zakken. Ik heb een gevouwen handdoek op het rechter wielhuis gelegd zodat ik de paal niet hard op iets liet leunen. Ik hoop dat het bovenstaande beter uitlegt wat ik heb gedaan.
 
#11 ·
Vrij eenvoudig; plaats het spruitstuk over de opening tussen de radiator en FEAD, neem een ​​houten bezemsteel van 6 voet, plaats het ene uiteinde op het rechter wielhuis iets voor de zekeringkast, leg het diagonaal over de auto over het midden van het spruitstuk, bind het spruitstuk gecentreerd vast met een sterke touw dat recht over het midden van het spruitstuk loopt, of in een X, over de paal (plaats indien nodig twee of vier bouten in het spruitstuk om vast te binden, 3-6 inch opening tussen paal en spruitstuk indien nodig om het ver genoeg te kunnen laten zakken om te zitten waar het hoort). Je kunt nu gemakkelijk het spruitstuk optillen met het uiteinde van de paal aan de bestuurderskant. Je kunt dan met de paal naar de achterkant van de auto lopen en het spruitstuk over de motor bewegen, waarbij je de paal op het rechter wielhuis draait. Omdat je je niet hoeft in te spannen om het spruitstuk op te tillen, kun je met je andere hand het in positie brengen om het te laten zakken. Als je het in positie hebt, laat dan het uiteinde van de paal in je hand zakken totdat het op zijn plaats zit. Uiteraard heb je de pakkingen en siliconen aangebracht voordat je het spruitstuk definitief plaatst.

Ik heb geen foto's en kan het proces ook niet tekenen. Mijn BBC-spruitstuk weegt ongeveer 35 lbs. Met een hefboomvoordeel van 2:1 en niet over de auto reikend, til ik ongeveer 18 lbs. en dicht bij mijn lichaam (denk: een armcurl doen met een dumbbell van 18 lbs.). Zodra ik de speling heb weggenomen, moet ik de paal ongeveer 4 inch optillen voordat ik het spruitstuk beweeg en het op zijn plaats laat zakken. Ik heb een gevouwen handdoek op het rechter wielhuis gelegd, zodat ik de paal niet hard op iets liet leunen. Ik hoop dat het bovenstaande beter uitlegt wat ik heb gedaan.
Ik snap het nu. :smile2: Voor mij stond ik zijwaarts op een kleine ladder terwijl ik over de spatbord reikte/leunde en mijn "niet slanke/niet flexibele" lichaam in posities moest wringen waar het niet graag naartoe gaat. >:).
 
#6 ·
Goed om te horen dat je aan de "klaar" kant van de klus 4Door zit.

...op de tijdelijke bout/stud voor uitlijning van het spruitstuk....plaats ze in het voorste en achterste gat van ÉÉN kant van de motor, niet één aan weerszijden. Daarom zag je of ze aan beide kanten veel uitstaken, omdat ze naar buiten gekanteld zijn, het is lastig om het spruitstuk erop te zetten. Als ze aan dezelfde kant van de motor voor en achter zitten...gaat het meteen goed en als die kant goed is, zal de andere kant ook perfect zijn.
 
#7 ·
Goed spul, ik heb ook een paar maanden geleden, afgelopen zomer, mijn eerste inlaatspruitstuk gerepareerd.

Om toe te voegen; ik was op zoek naar waarden buiten bereik op de scantool. Ik zocht ook naar vacuĂĽmlekken en heb veel leidingen aangesloten/vervangen tijdens het zoeken. Na een tijdje probeerde ik het inlaatspruitstuk te diagnosticeren, omdat het uiteraard belangrijk is voor vacuĂĽm en een slechte reputatie heeft. Er lekte geen olie uit de voor- of achterkant van het inlaatspruitstuk op de auto. Het aansluiten van een vacuĂĽmmeter gaf normale 'gezonde motor'-waarden. Het spuiten van vloeistoffen en het blazen van propaan rondom de inlaat vertoonde geen verandering in stationair toerental, noch veranderde het de waarden op de scantool. Ik besloot om toch de inlaatspruitstukpakkingen + kit te vervangen, omdat het veel andere mensen problemen veroorzaakt en het bij bijna 200.000 mijl geen kwaad kon. Ik was ook nieuwsgierig.

Sommige van de inlaatspruitstukbouten en -bevestigingen kwamen zonder extra inspanning los. Het zijn de eerste en enige bevestigingsmiddelen die ik ooit nonchalant in een auto heb verwijderd... Ongetwijfeld de enige bevestigingsmiddelen die ooit gemakkelijk los zullen komen op deze Northern Illinois 9C1. Nadat het spruitstuk en de bijbehorende onderdelen uit elkaar waren gehaald, was er geen 'china wall'-kit meer in goede staat over, aangezien ik me geen significante verwijderingsinspanning herinner... Ik gebruikte Permatrex 'right stuff'-kit op de voor-, achterkant en naar de randen van beide pakkingen.

De brandstofaanpassingen zijn nu binnen bereik op de scantool na de inlaatspruitstukreparatie. Maar nog niet helemaal gelijkmatig (banken). Ik reed de 9C1 twee keer naar NE Ohio na de IM-reparatie en kreeg 23-25 MPG op volle snelwegtanks tijdens die ritten, wat een verbetering was ten opzichte van de MPG van eerdere roadtrips. Ik heb ook een uitlaatpakking of een gebarsten standaard spruitstuk aan de passagierskant. Ugh bedrading van de brandstofpomp.
 
#8 ·
Dit type spruitstuk gebruikt meestal de schroefdraadbouten zonder kop voor een perfecte uitlijning zonder fouten. Ik zou ze 1 inch boven het spruitstuk hebben laten uitsteken. De sleuf is goed om ze te verwijderen, omdat je ze kort afsnijdt.

de beste info hierover is,,,,,,,,,,,,, de spruitstukbout was de koelvloeistoflekkage.. goede info daarover.. eenvoudige oplossing voor anderen, gewoon bout eruit trekken, schoonmaken en schroefdraadafdichting aanbrengen..
 
#10 ·
Dit type spruitstuk gebruikt meestal de schroefdraadbouten zonder kop voor een perfecte uitlijning zonder fouten. Ik zou ze 1 inch boven het spruitstuk hebben laten uitsteken. De sleuf is goed om ze te verwijderen, omdat je ze kort afsnijdt.

..
Zoals ik hierboven al zei, voorkomt de hoek van de bouten die in de koppen gaan dat je ze te lang laat. Als ze te ver voorbij het spruitstuk uitsteken, kun je het spruitstuk niet over die 2 pennen laten glijden als ze veel langer zijn. Ik bleef de pennen terugdraaien totdat ik op het punt kwam dat het spruitstuk er niet meer op zou vallen en toen draaide ik ze gewoon een paar slagen in.

Ik weet waarom je dit hebt gedaan, maar ik heb vanmorgen, voordat ik me op mijn werk in de dingen verdiepte, geen draad over dat onderwerp gezien.

Heeft u de oorzaak gevonden van het opwellen van koelvloeistof aan de voorkant van het inlaatspruitstuk?
Ik heb die draad in de eerste post gelinkt en die draad bijgewerkt. Ik weet zeker dat de koelvloeistof uit die 2e bout leek te komen. Toen ik hem eruit trok, was het duidelijk dat die bout nat was en dat het inlaatspruitstuk en de kop in dat gebied koelvloeistof hadden. Het enige wat ik ZEKER weet, is dat het sinds het vastschroeven droog is en goed standhoudt. Ik weet dat het onmogelijk lijkt dat er daar koelvloeistof uitkomt, maar zo zag het eruit tijdens het testen en demontage van onderdelen bevestigde het zeker voor mij.
 
#9 ·
Ik weet waarom je dit hebt gedaan, maar ik heb vanmorgen, voordat ik me op mijn werk in de dingen verdiepte, geen draad over dat onderwerp gezien toen ik snel keek.

Heb je de oorzaak gevonden van het opwellen van koelvloeistof aan de voorkant van het inlaatspruitstuk?
 
#12 ·
Geen bochten mijn kant op. Je kunt zelfs een paar van de bouten met je vrije hand starten, voordat je de definitieve plaatsing doet. Ik ben 1,68 m lang, kan mijn rechter elleboog maar ongeveer 20 graden buigen en heb een gescheurde spier/pees in mijn linkerschouder. Het was nog steeds gemakkelijk.
 
#13 ·
Ik beschouw mezelf niet als bijzonder sterk... maar ik heb de spruitstuk nu twee keer van de auto gehaald en beide keren had ik geen problemen met de uitlijning bij het terugplaatsen. Ik heb een extra bout gekregen die langer was en de kop eraf geknipt. Ik hoefde hem niet te sleuven, want ik liet meer dan genoeg over om hem met de hand te verwijderen. Hoe dan ook, een paar testritten gedaan en toen de RTV erop gedaan. Heb het ene boutgat achterin uitgelijnd en het ging er zo in.

Ik verwijder wel de bedrading van de motor en verplaats die. Sommige mensen laten hem zitten en proberen het spruitstuk tussen alle draden door te wurmen. Dat is naar mijn mening waanzin. Het kost maar een paar minuten extra om alles los te koppelen en de hele kabelboom opzij te leggen en het maakt het veel gemakkelijker om het spruitstuk weer zonder problemen terug te plaatsen. YMMV. Er zijn duizend manieren om een kat te villen.
 
#15 ·
Meestal duw ik het gewoon zo dicht mogelijk op zijn plaats. Maakte me er nooit zorgen over dat het perfect uitgelijnd was toen het op de koppen landde. Hoewel je het niet veel wilt rondlopen, kan het een beetje worden bewogen om de bouten uit te lijnen.

Foolproof manier om de voor- en achterrails af te dichten:

  1. Breng een 1/4" hoge kraal van de "Right Stuff" aan op de voor- en achterkant

  2. Plaats het spruitstuk op zijn plaats en lijn de bouten uit (NIET aandraaien).

  3. Draai de bouten net strak aan, maar nog NIET aandraaien!

  4. Wacht ongeveer 30 minuten tot een uur tot de kit halfhard wordt, maar nog niet volledig is uitgehard

  5. Draai het spruitstuk in de juiste volgorde (van binnen naar buiten) vast.

  6. Laat het een nachtje uitharden.

Je laat de kit in wezen vormen/worden als een pakking voordat je de extra compressie toepast door hem aan te draaien. Zo staat het ongeveer in de instructies. Heb het op deze manier tientallen keren gedaan, nog nooit een lek gehad. Enige nadeel is dat je een koevoet nodig hebt om hem te verwijderen.