Vrolijk Pasen, beste vrienden! De fabrieks-posi van de Impala is helemaal naar de knoppen. Ik wil de as eruit halen en goed schoonmaken, en ook nieuwe remslangen en -leidingen installeren. De eerste taak is het verwijderen van de achterste stabilisatorstang. 15 mm bouten. Gelukkig had ik deze in 2012 al verwijderd, kort nadat mijn vader de auto had gekregen, dus ze kwamen er zonder problemen af.
Mijn maatje maakte de ABS-connector naast de brandstoffilter los, en ik werkte aan de parkeerremkabel. De beste manier die ik ken is om hem volledig aan te trekken, hem dan vast te zetten met een bankschroef net voor de linker achterste draagarm (LCA) en dan heb je genoeg speling om hem eruit te tikken met een schroevendraaier. (Kijk voor meer details op mijn
wagon thread).
Nou, kijk eens naar al die ondercoating. Die afsteller draait NIET los. Dus we hebben gewoon de kabels van de as losgekoppeld. Bij een achterwiel met schijfremmen is dat vrij eenvoudig. Een woordje voor de wijzen: De drie lipjes aan elk uiteinde zijn verschillend van lengte; doe eerst de langste, dan de volgende, dan de kortste. Je kunt me later bedanken.
Ondanks dat de bout van de LR-draagarm in penetrerende olie was gedrenkt, was hij niet geĂŻnteresseerd om los te komen. We hebben uiteindelijk de remmen van beide kanten verwijderd, toen heb ik mijn Milwaukee 1/2" impact bijna versleten en de bout wilde niet loskomen. Dus we hebben er wat propaan op gedaan en meer penetrerende olie, en hij wilde NOG STEEDS niet loskomen. Een buurman hoorde van ons ongeluk en zal ons zijn nieuwste, beste Milwaukee 1/2" uitlenen die 1600 ftlbs in reverse claimt. Hopelijk maakt dat hem los (of breekt hem gewoon). Slimme waarnemers zullen opmerken dat ik de andere had kunnen verwijderen; ja, dat hadden we kunnen doen, maar we waren moe en het ontsnapte ons op dat moment.
Ondertussen was de standaard Auburn posi KAPOT. En de achterkant voelde extreem los aan. Als je de ene as draaide, draaide de andere zonder weerstand, maar de spidertandwielen KLONK KLONK KLONK tijdens het draaien. Hmm. Dus omdat we de asbehuizing er niet uit zouden halen, hebben we de diff-cover verwijderd en zijn we metingen gaan doen.
Eerst de speling. Het was prima met 0,008". Dus dat was niet de oorzaak van het geklonk.
Ten tweede, een truc die ik leerde door Beertester's werk aan zijn Eaton posi - een as moet minimaal 0,008" speling hebben met goed afgestelde koppelingen en de center pin geĂŻnstalleerd (voor thermische uitzetting). Dus laten we deze controleren en kijken hoeveel speling er is:
Bestuurderskant. 0,056"! Auw!