Chevy Impala SS Forum banner

Sherlock9c1 krijgt eindelijk een Impala

66K views 400 replies 39 participants last post by  95wagon  
#1 · (Edited)
Ik veronderstel dat het tijd is om mijn build te catalogiseren. Dit is de auto die ik altijd al wilde hebben, een donkerrode '96 Impala SS. Maar hoe ik hem kreeg, was ook best interessant.

Ik bezat mijn gouden 9C1 van 2004 tot 2014, en had ook een heleboel Roadmaster wagons. Rond 2012 kocht mijn vader een donkerrode '96 Impala. Hij hield altijd van een goede deal, en de verkoper was aardig, maar wat hij kreeg, had veel meer werk nodig dan hij had verwacht. Hij reed niet toen hij hem kreeg, en alles was versleten, met 167.000 mijl op de teller. Deze foto is nadat we veel aan de lak hebben gedaan. De wielen hebben chameleon paint; de lichtinval doet ze er misplaatst uitzien, maar normaal gesproken zijn ze DCM.

#2 · (Edited)
We hebben het interieur schoongemaakt, de versleten kogelgewrichten, stuurkogels en de idler arm vervangen, en ik heb een aantal uiterst zeldzame Eibach 3832.102P en 3832.501P veren geleverd die geproduceerd zijn voor de Royal Canadian Mounted Police 9C1's. Destijds, toen ik die veren rond 2010 kocht van een leverancier in Ontario, Canada, waren er nog maar 10 sets over. Wie weet hoeveel er nog zijn. In combinatie met de Bilstein B46-1104 en B46-0929 schokdempers rijdt het erg lekker. Voor een auto uit het Middenwesten was de onderkant erg solide.
197424
Ik denk dat dat een Hooker catback is? Hij is aan het einde van zijn levensduur, maar hij klinkt erg goed.
197423

#3 · (Edited)
De transmissie had geen koppelomvormervergrendeling, dus volgde ik mijn eigen advies op en installeerde ik de Sonnax 77754-03k TCC-regelaar. Toen ik de carterpan liet zakken, lag er letterlijk 1/8" koppelingsstof op de bodem, en ik dacht zeker dat de TC-koppeling kapot was, maar tot mijn verbazing werkte de vergrendeling daarna perfect! Ik heb veel van de Sonnax HP-4L60E-01 schakelset geïnstalleerd toen ik de klepbody eruit had, en hoewel het goed reed, had het nog steeds een klap bij de eerste keer dat je hem uit de Park-stand haalde, elke keer dat je ermee reed. Daarover later meer.

EDIT - Ik heb veel discussies gehad met een van de hoofdontwikkelaars van Sonnax over hoe je een transmissie correct kunt spoelen als de vloeistof niet is onderhouden. Deze vloeistof was zowel bruin als vuil (en laag) toen we de auto kregen. Na het schoonmaken van de carterpan en de klepbody, heb ik alles weer in elkaar gezet en verse Dex/Merc3 toegevoegd. ZESTIG MIJL LATER zag de vloeistof eruit als een chocolademilkshake. Het was volledig ondoorzichtig (je kon er niet doorheen kijken) en zat zo vol koppelingsstof dat je de rode kleurstof die ze aan ATF toevoegen nauwelijks kon zien. We spoelden het eruit via de koelleiding en het bleef schoon voor de volgende 1.000 mijl die ik ermee reed voordat ik de auto uit elkaar haalde. Mijn vader was verbaasd hoe gemakkelijk het was om dit te doen, en hoe opmerkelijk de kleurverandering was toen de heldere vloeistof uit die harde leiding kwam via de doorzichtige plastic slang die ik erop had gezet. Ja, daar is de nieuwe vloeistof. Had nog steeds die harde eerste schakel van de dag. Er klopt iets niet van binnen.

#4 ·
Hoe dan ook, we hebben hem aan de praat gekregen en ermee gereden, maar met meerdere kapotte uitlaatbouten aan elke kant en standaard injectoren die al jaren stilstonden, was ik erg bezorgd dat de katalysatoren niet veel langer intact zouden blijven. Hij reed er niet veel mee; slechts 168 mijl in 5 jaar. Hij reisde veel voor zijn werk en hield echt van zijn baan, dus de auto stond nooit hoog op zijn prioriteitenlijst. De banden waren ook uit 2005 en reden als bakstenen, dus het was niet de beste rit. Het koelsysteem was origineel uit '96 en de stopleak had zich overal afgezet. Sterker nog, er was een slang geknapt vlak voordat hij hem kreeg, en er zat stopleak overal in de motorruimte. Pfoe. De vorige eigenaar had de radiator en waterpomp vervangen, maar de kachelradiator was helemaal verstopt. Dat hebben we vervangen, evenals de kachels slangen / begrenzer en eindelijk warmte gekregen. Maar het koelmiddel zag er vies uit, zelfs na een paar spoelingen. Ik heb hier een paar foto's van, maar het was voordat ik een camera op mijn mobiele telefoon had. Veel en veel elleboogvet heeft de motorruimte er enigszins toonbaar uit laten zien.

#5 · (Edited)
In september 2017 overleed mijn vader aan een longembolie die losraakte en een hartaanval veroorzaakte. Hij stierf vredig in zijn slaap de dag nadat hij van ons bezoek thuiskwam. God was zo goed voor ons en voor hem in dit alles, ondanks de pijn van zijn verlies. Ik deed de belofte om mijn moeder minstens eens in de drie maanden te bezoeken. Elke keer dat ik dat deed, nam ik de Impala mee om hem gewoon te laten rijden. Ik reed ermee naar de begraafplaats en we bezochten zijn graf.

Maar de auto kon niet bij haar blijven; hij had veel TLC nodig en op dat moment was hij niet betrouwbaar genoeg om haar erin te laten rijden. Dus maakten we een plan dat ik hem zou meenemen en verkopen. Sterker nog, mijn tandarts hoorde ervan en zat me om de twee weken op mijn hielen over wanneer ik hem naar Huntsville zou brengen.
197426

Dus maakten mijn broers en ik hem schoon, deden een paar laatste controles en in juli 2018 reed ik hem voorzichtig 450 mijl naar Huntsville op die oude banden. Ik heb geen foto's van die reis, en 10 mijl verderop kreeg hij een misfire, maar het bewegen van alle bougies en draden leek het te verhelpen en we haalden het zonder problemen. Ook dit was weer een wonder, zoals je zult zien. Ik had hem moeten laten vervoeren.
197427

Haalde Huntsville, 13 jaar oude banden, een dubieus ontstekingssysteem en alles.

#7 ·
Ik heb de achterbumper en de spoiler opnieuw laten spuiten, nog wat schoongemaakt, klaar voor de verkoop. De auto zag er geweldig uit en een brandstofinjectorreiniger op de rit naar beneden zorgde ervoor dat hij redelijk goed liep, afgezien van de lekkages. De transmissie reed en schakelde geweldig voor 170.000 mijl, afgezien van die harde P-OD-schakeling als je hem voor het eerst startte.
197428

197429

197430

197431

197432

197433

Afgezien van die ene scheur in de bestuurdersstoel, was het interieur in redelijk goede staat.

#8 · (Edited)
Tot mijn verbazing bekritiseerde de tandarts de auto helemaal en beweerde dat er $3000 aan schilderwerk nodig zou zijn. Ik was stomverbaasd. Ik plaatste hem halfslachtig op een paar plaatsen te koop en begon er gewoon mee te rijden. In tegenstelling tot mijn 200 pk sterke dagelijkse minivan, was dit ding luidruchtig, aanstootgevend, onverfijnd en toverde het overal een glimlach op mijn gezicht. Uiteindelijk besprak ik het met mijn vrouw en besloten we de minivan te verkopen en ik zou deze gewoon houden en ermee rijden.

Maar ik wist dat het veel TLC nodig had, dus het was tijd om daarmee te beginnen. Eerste punt van orde, uitlaatspruitstukbouten om de katalysatoren te behouden. Ik informeerde rond en vond een mobiele lasser. $70 later waren alle drie eruit. Beste geld dat ik ooit heb uitgegeven. Hij besteedde 15 minuten aan het verwijderen van de bouten en 25 minuten aan het praten over zijn verschillende auto's.
197436

197435

In het zuiden is deze man een wonderdoener. In het noorden zou elke lokale uitlaatwinkel dit kunnen doen. Hé, noorderlingen die in uitlaatwinkels werken, pak je spullen in, verhuis naar het zuiden en je kunt geld verdienen door de hele dag rond te rijden en bouten te verwijderen. Zuidelijken zullen denken dat je Superman bent!
197437

#9 ·
Een goede vriend raadde me aan om mijn uitlaatspruitstukken op vlakheid te laten controleren, en inderdaad, de voorste en achterste poorten waren 0,020" - 0,040" kromgetrokken van de koppen af. Geen wonder dat die bouten braken. Dus ik bracht ze naar de machinefabriek en liet ze vlak schaven.

#10 ·
Mijn oorspronkelijke plan was om de motor NIET uit te bouwen, dus ik heb wat werk gedaan met de motor in de auto. Dit was een hachelijk moment - de vorige eigenaar had een oliedruksensor geïnstalleerd en de messing fitting wilde er niet uit. Ik ben erin geslaagd om hem eruit te halen, phew.

#13 ·
Zo cool! Gefeliciteerd!!!

#15 · (Edited)
Dus uiteindelijk heb ik toch de motor eruit gehaald. Een andere vriend die expert is met B-bodies overtuigde me ervan dat het sneller zou zijn om de motor eruit te halen tegen de tijd dat ik alles had gedaan wat ik wilde doen, en aangezien de airco al was gelekt (compressor neusafdichting) :
  • Leakdown test
  • Compleet ontstekingssysteem
  • Nieuwe uitlaatspruitstukbouten en pakkingen
  • Inlaatspruitstuk opnieuw afdichten
  • Nieuwe klepveren (standaard vervanging)
  • Nieuwe klepsteelrubbers
  • Nieuwe distributieketting
  • Gepoorte oliepomp
  • Nieuwe krukaskeerringen voor en achter
  • Nieuwe distributiedeksel keerringen
  • Spoel het blok
  • nieuwe klopsensoren.
Dus, we hebben de motor eruit gehaald. Ik heb de transmissie van onderaf verwijderd; het eruit halen van de motor duurde misschien twee uur met het transmissiewerk? Niet slecht. Ik merkte ook dat de stoompijp was gaan lekken, en dat is vervelend om aan te werken met de motor in de auto. Dus hey, voeg dat toe aan de lijst.
197461

Attachments

#16 ·
Ondertussen ben ik begonnen met het voorbereiden van onderdelen voor het schoonmaken en schilderen. Ik heb het gasklephuis gedemonteerd om te schilderen. Wat vind je van dat '96 Dexcool/Stopleak duo, hè?

#17 ·
Ik ben een groot fan van het bakken van verf in de oven op 170F de hele nacht voor de installatie. Hier zijn het voltooide gasklephuis en de waterpomphals, evenals een heleboel bouten. Met dank aan de jongens van EFI Connections voor de nieuwe pakking van de bovenplaat van het gasklephuis, want de oude was rommel.
197464
197465
197466

#20 ·
Tot op zekere hoogte, ja. Het maakt de verf een stuk sterker, dus het is kras- en slijtvaster. Het lost geen problemen op met de voorbereiding van het oppervlak of de hechting. Het blijft ook niet op bouten zitten, tenzij je nylon gecoate doppen gebruikt, wat ik te laat voor dit project heb geleerd. Waar bouten met ringen vastdraaien, zal de verf gewoon in kleine stukjes uiteenspatten en niet platgedrukt worden. Voor plaatsen met enigszins flexibel metaal, zoals de motorkapvergrendelingsbeugels aan de voorkant van de radiatorsteun, houdt volledig uitgeharde verf niet van die buiging. Toen ik de boel weer in elkaar zette, gebruikte ik veel motorfietskettingvet, een spray die dik vet bevat dat in suspensie wordt gehouden met een oplosmiddel, dus het wordt vloeibaar aangebracht en droogt dan hard. Gebruik nooit elektrisch gereedschap - alles gaat met de hand weer in elkaar.

#42 ·
Tot op zekere hoogte, ja. Het maakt de verf een stuk harder, dus het is kras- en slijtvaster. Het verhelpt geen problemen met de oppervlaktevoorbereiding of hechting. Het blijft ook niet op bouten zitten, tenzij je nylon gecoate doppen gebruikt, wat ik te laat voor dit project heb geleerd. Waar bouten met ringen vastdraaien, zal de verf gewoon in kleine vlokken versplinteren en niet platgedrukt worden. Voor plaatsen met enigszins flexibel metaal, zoals de motorkapvergrendelingsbeugels aan de voorkant van de radiatorsteun, houdt volledig uitgeharde verf niet van die buiging. Toen ik de dingen weer in elkaar zette, gebruikte ik veel motorfietskettingvet, een spray die dik vet bevat dat in suspensie wordt gehouden met een oplosmiddel, dus het wordt vloeibaar aangebracht en droogt dan hard. Gebruik nooit elektrisch gereedschap - alles gaat met de hand weer in elkaar.
Geweldig verhaal tot nu toe, ik vind het erg leuk om mee te volgen! Ik plaats een zakje over de boutkop voordat ik er een 6-puntsdop op zet. Werkt prima om de afwerking van de boutkop te beschermen.
Jim

#21 · (Edited)
We hebben de motor eruit gehaald en mijn plan was om alles opnieuw af te dichten en de oliepomp te blueprinten/porten. Dus ik haalde het achterste hoofdlager eraf en zag dit. Hmm.. laten zitten, of de rest van de lagers eruit halen en controleren/vervangen? Voor al mijn transmissie revisies die ik sinds 2005 heb gedaan, had ik geen motor meer gereviseerd sinds de autowerkplaats op de middelbare school, dus ik was huiverig om verder te gaan. 168.000 mijl op deze. Wat te doen... wat zou jij doen?

#23 ·
Geweldige post. Ik vind het leuk om dit te volgen en kijk uit naar de updates. Ik ben vooral benieuwd om erachter te komen wat de harde overgang van P naar D veroorzaakt heeft, aangezien ik dat in mijn Wagon ervaar, maar alle andere overgangen lijken soepel te verlopen. Ik ben niet op zoek naar een antwoord, ik wacht graag en volg dit draadje totdat je dat behandelt, zoals je al zei. Geweldig werk met het documenteren hiervan en bedankt voor het delen.

#25 ·
Het is historisch, maar ik verwelkom de discussie. Ik ben dol op leren. Wat betreft de overdracht, daar komen we begin volgende week op terug.

#27 ·
Oef! Blij dat je dat eruit hebt! Ik ben weg van de kleuren op de wielen, en die auto is verrassend schoon eronder!

Zullen we elkaar een keer ontmoeten op de baan??? :cool:
Absoluut! Laat me weten wanneer je de volgende keer in Atlanta of Birmingham bent.